Vaikka Volkswagenin alustat ovat alkaneet yleistyä matkailuautojen alusta- ja korivaihtoehtona, saksalainen autojätti on valmistanut retkeilyautoja pitkään myös omalla brändillään. Suomessa autoja on nähty laajamittaisesti vasta muutaman vuoden ajan, mutta sen verran niillä on menekkiä, että maahantuonti on kannattavaa jatkossakin.
– Kokemukset ovat olleet tosi positiivisia, ja kauppa on käynyt hyvin. Toki korona-aikana meilläkin oli saatavuusongelmia, K-Auton Volkswagen Hyötyautojen markkinointipäällikkö Janne Kosonen sanoo.
Suomessa mallistossa on tähän saakka ollut vain Grand California -matkailuautomallia, joka tehdään Volkswagenin Crafter-mallin alustalle ja koriin.
Muualla ulkomailla tarjolla ollut nostokattoinen Volkswagen California on valmistettu aiemmin Volkswagen Transporterin alustalle. Suomessa sitä ei ole saanut rekisteröityä matkailuautoksi, joten maahantuonti ei ole ollut järkevää.
– Se ei ole mahtunut Suomen matkailuautolainsäädännön raamien puitteisiin, mikä olisi tehnyt siitä täyden autoveron auton. Hintapositio olisi mennyt mahdottomaksi, Volkswagen Hyötyautojen liiketoimintajohtaja Juha-Pekka Sihvonen jutteli Caravan-messujen lehdistökierroksella.
Jatkossa uusi California valmistetaan kuitenkin Volkswagen Multivanin eli tila-auton alustalle. Kyseessä on edelleen Suomessa täyden autoveron auto, mutta koska sen saa ladattavana hybridinä, vero jäisi kohtuulliseksi.
– Tutkimme Suomessa sitä, jos alkuperäinen California voitaisiin ottaa mukaan Suomen myyntimallistoon mukaan. Tämä ei ole vielä lupaus, mutta California-perheen laajeneminen on mahdollista, Sihvonen paljasti.
Messuilla esillä olleista retkeilyautouutuuksista Grand California 600 4Motion on kompakti malli nelivetoautomaattina ja neljällä nukkumapaikalla. Osastolla oli esillä myös pidempi Grand California 680 4Motion, joka oli seikkailija Ari Huuselan lisävarusteltu retkeilyauto.
Malliston lähtöhinta on 86 500 euroa.
Keskustelu