Webaston pääkonttorissa Stockdorfissa Münchenin lähellä on jouduttu viime aikojen markkinamyllerryksissä tekemään kovia päätöksiä.
Autoteollisuuden kriisi on nyt yltänyt myös Webastolle asti sen verran pahasti, että auto- ja matkailuajoneuvoteollisuuden komponenttitoimittaja on ollut pakotettu tekemään toimintaansa monenlaisia muutoksia.
Esimerkiksi tammikuussa Webasto palkkasi uuden johtajan, jonka työsarkaa ei piilotettu epämääräisen tittelin taakse, vaan titteliksi tuli Chief Restructuring Officer, käytännössä siis saneerausjohtaja. Maaliskuussa vaihtoon meni toimitusjohtaja.
Huhtikuussa baijerilainen perheyritys ilmoitti joutuvansa vähentämään tämän vuoden loppuun mennessä noin 650 työntekijäänsä Saksassa yhteensä viidellä paikkakunnalla.
Webastolle esimerkiksi sähköautoistuminen on tuonut omat haasteensa. Toisaalta yritys on myös palkannut lisää väkeä, akkujärjestelmien pariin.
Webasto näkee uutta kasvun mahdollisuutta muun muassa EU:n kierrätystavoitteiden avaamassa saumassa: Vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia litiumista ja 95 prosenttia koboltista, nikkelistä ja kuparista on otettava talteen vanhoista akuista. Maaliskuussa Webasto tiedotti ryhtyvänsä yhteistyöhön akkujen kierrättämisessä Cylib-yrityksen kanssa.
Kuvat: Webasto
Keskustelu