Caravan-lehti tavoittaa sisällöillään nyt 160 800 lukijaa. Printissä lukijamäärä kasvoi edellisvuodesta toimitusmaksusta huolimatta.
Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2025) mukaan matkailun suosio näkyy vahvasti myös matkailulehtien lukijamäärissä. Caravan-lehden kokonaistavoittavuus on noussut 160 800:aan, mikä on 6 900 lukijaa enemmän kuin vuoden 2024 mittauksessa. Printissä kasvua tuli noin 2 500 lukijaa, ja digissä nousua oli peräti 27 prosenttia eli 6 400 lukijaa lisää.
– Uskomme, että kasvu kertoo matkailun monipuolistumisesta ja vahvasta kiinnostuksesta etenkin kotimaan matkailua kohtaan. Matkailuajoneuvoilla liikkuminen tarjoaa vapautta ja joustavuutta, mikä puhuttelee suomalaisia etenkin epävarmoina aikoina, sanoo Caravan-lehden päätoimittaja Pauli Salokangas.
Caravanin printtisisältöjen suosion kasvu lehden toimitusmaksullisuudesta huolimatta on poikkeuksellinen ilmiö. Salokankaan mukaan se kertoo printtilehden erityisestä arvosta matkailijoiden arjessa.
– Painettu lehti halutaan edelleen mukaan matkalle. Olemme lisänneet sivumäärää ja tuoneet sisältöjä, joissa on ”tee se itse” -henkeä: nikkarointia, rakentelua, lisävarusteasennuksia ja käytännön vinkkejä. Tämä palvelee harrastajien kiinnostusta konkreettisiin asioihin ja tuo lehteä lähemmäs lukijan arkea.
Caravanin toimitus on panostanut myös monikanavaisuuteen. Printissä keskitytään elämyksiin ja taustoihin, digissä ajankohtaisuuteen ja nopeuteen.
– Digipuolella suosiota on kasvattanut pitkäjänteinen sisällön rakentaminen hakukoneet huomioiden. Verkkosivuilla miljoonan sivulatauksen rajapyykki paukkuu rikki tänä vuonna ennätysaikaisin, todennäköisesti jo puolentoista viikon sisällä, Salokangas sanoo.
Monelle suomalaiselle matkailu on juuri nyt tapa irrottautua arjesta ja hakea hyvinvointia. Caravanin kasvulukemat vahvistavat, että myös matkailuauto- ja -vaunuharrastus elää nousukautta. Lukijat arvostavat sekä käytännönläheisiä vinkkejä että mahdollisuutta nojatuolimatkoihin – elämyksiin, jotka kulkevat mukana, olipa matkassa sitten painettu lehti tai digitaalinen sisältö.
KMT:n mukaan muillakin suomalaisilla matkailulehdillä pyyhkii hyvin. Caravanin lisäksi myös Mondo ja Matka kasvattivat lukijamääriään niin digissä kuin printissä.
Keskustelu