Tätä retkeilyautomalli ei löydy Sunlightin hinnastosta, vaikka se esiteltiin jo pari vuotta sitten.
Karavaanialan messut eivät eroa henkilöautonäyttelyistä, sillä myös matkailuautovalmistajat tekevät konseptiajoneuvoja, joilla herätellään yleisön mielenkiintoa.
Erwin Hymer -konserniin kuuluvan Sunlight on asemoinut itsensä luovaksi ja dynaamiseksi matkailuautojen valmistajaksi, joka ei ole kuin muut vaan kulkee omia teitään ja huokuu seikkailuhenkeä. Sunlightin mukaan sen ajoneuvot on suunnattu ennakkoluulottomalle, urheilulliselle kohderyhmälle, joka voi elää vapauttaan ja seurata viettejään juuri Sunlightin avulla.
Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että Sunlight esitteli pari vuotta sitten erähenkisen ja maastokuvioidun Cliff 4×4 Adventure Van -retkeilyauton. Auton mallinimessä oleva Cliff viittaa valmistajan retkeilyautoihin, mutta tosiasiassa kyseessä on nelivetoisesta Fiat Ducatosta rakennettu erikoismalli, jonka sisätiloista on vaikea löytää elementtejä, joita käytetään varsinaisissa Cliff-malleissa.
Konseptiauton pakettiautotaustasta kertoo se, että siinä on liukuovi molemmilla sivuilla – retkeilyautossahan ovi on vain oikealla kyljellä. Ovien kohdalla on vaihtoehtoisesti oleskeluryhmä tai kahden hengen vuode (180 x 145 cm). Pari lisävuodepaikkaa saadaan ilmatäytteisistä SUP-laudoista tai vastaavista.
Matkustan puoleiselle seinustalla on kaksiliekkinen liesi. Jääkaapit ovat eräänlaisia kylmälaukkuja. Ruokailu- ja ruuanlaittovälineille sekä tarvikkeille on mietittyjä kiinnitysratkaisuja.
Vessa on kaappiin sijoitettu kompostikäymälä, johon saa vähän yksityisyyttä verhojen avulla. Sisäsuihkun seinät ovat niin ikään verhoja, eli mitään kiinteää suihkukoppia ei ole.
Adventure Van (Seikkailu Van) on suunniteltu monien lajien harrastajille: se palvelee muun muassa maastopyöräilijöitä, kiipeilijöitä, lumilautailijoita ja vesilautailijoita (wakeboarding). Näiden lajien harrastusvälineet mahtuvat auton sisälle, ja niiden kuljettamista varten on mietittyjä ratkaisuja – esimerkiksi vesilaudat, lumilaudat ja (laskettelu)sukset kulkevat auton takaosassa poikittaistankojen päällä, ja pyörät mahtuvat auton keskilinjalle. Auton takanurkassa on jopa pyörien korjausteline.
Mainitut poikittaistangot ovat teleskooppitankoja, jotka voidaan pingottaa sisälle parille korkeudelle tai auton katolle riippumaton tolpiksi.
Seikkailuhenkiseen ulkonäköön kuuluu maalauksen, neljän ison kattolisävalon ja maastokuvioisten renkaiden lisäksi takaseinässä ja nurkissa olevat kiipeilyulokkeet – katolle ei tietenkään kiivetä tavismaisesti tikkaita pitkin. Tavaroiden nostaminen katolle/katolta tosin sujuu näiden seinäkiipeilystä tuttujen ulokkeiden avulla hiukan hankalasti.
Katolla on vinssi, jonka 500-metrinen vaijeri mahdollistaa vesilaudan ja vesisuksien vedon jopa nopeudella 60 km/h – auto on tässä käytössä tietenkin paikallaan vesiuoman tuntumassa.
Kuvat Pekka Virtanen