Caravan-lehti somessa

Paikallisia elämyksiä paikallisten kanssa – Doerz on tuonut välitykseen vauhtia

Aktiviteetit

Paikallisia elämyksiä paikallisten kanssa – Doerz on tuonut välitykseen vauhtia

Miten olisi vaikkapa potkukelkkasafari Karjalan erämailla tai osallistuminen Vanhan Rauman kummituskierrokselle? Näitäkin erilaisia elämyksiä yhdistävä taho on vuonna 2016 perustettu Doerz.

Visit Porvoo, Visit Rauma, Visit Tampere, Visit Jyväskylä… Doerzilla on ollut viimeisen vuoden aikana hyvä kasvu. Nyt mennään jo yli 400 elämyksessä Suomessa.

– Tänä keväänä listoille tulee uusia aktiviteetteja usean elämyksen päivävauhdilla, Doerzin perustaja ja toimitusjohtaja Tomi Virtanen kertoo.

­ – Nyt noin 50 kuntaa tai kaupunkia käyttää Doerz Local -tuotetta. Erityisesti kaupungit ja kaupunkiseudut ovat löytäneet tästä tuotteen, jolla ne pystyvät itse aktivoimaan paikallisia ihmisiä, ja tuomaan ”elä kuin paikalliset -reissaajalle” (Live like a local) tarjontaa, jollaista he eivät ole aiemmin pystyneet tarjoamaan. Sen ei tarvitse olla matkailuyritysten vaan myös paikallisten yksityishenkilöiden tarjoamaa palvelua, Virtanen sanoo.

”Nyt tuntuu, että on löytynyt hyvä malli”

Virtasen mukaan yrityksen alkuperäinen idea on pitänyt varsin hyvin pintansa – tehdään asioita paikallisten toimijoiden kanssa ja haetaan uudentyyppistä tekemistä.

– Mutta se kulma, mistä olemme tätä aihepiiriä lähestyneet, sitä ollaan haettu ja etsiskelty. Nyt tuntuu, että on löytynyt hyvä malli.

– Me toimme alalle uudentyyppisen palvelun. Perinteisemmillä toimijoilla on kestänyt jonkin verran aikaa ymmärtää mahdollisuudet. Mutta nyt ne alkavat nähdä, että tämä on se suunta, mihin ollaan menossa, joten tehdään mieluummin yhteistyötä kuin kilpaillaan.

Virtasen mukaan myös hotellit haluavat olla mukana.

– Nyt mietitään, millä tavalla hotellit tulisivat mukaan. Olemme käynnistäneet ensimmäisen pilotin pohjoisessa Arctic TreeHouse Hotelin kanssa.

– Matkatoimistotkin osaavat ottaa jo meihin yhteyttä. On ollut kiva huomata, että monessa asiassa pystytään tekemään yhteistyötä. Matkatoimistoilla on hyvät asiakasryhmät ja hyvä toimintamalli, mutta joidenkin osalla se vaan täytyy päivittää tähän päivään, Tomi Virtanen sanoo.

Maalla, merellä ja ilmassa

Laivayhtiöistä esimerkiksi Viking Line markkinoi Doerzin Tallinnan-elämyksiä omalle asiakasryhmälleen.

Nyt viritellään myös aamiaistuotetta Turku-Tukholma-yhteysvälille. Laivat tulevat maihin niin aikaisin aamutuimaan, että paljon mikään ei ole kaupungissa vielä auki. Siksi ajatuksena on, että matkailijat pääsisivät esimerkiksi paikallisten ihmisten kanssa aamupalalle joko heidän kotiinsa tai vaikka yhteisesti hotelliin aamupalalle, ja saisivat samalla kuulla vaikkapa paikallisesta kulttuurista.

– Me olemme tehneet jo 1,5 vuotta yhteistyötä myös Finnair Holidaysin kanssa, joka välittää elämyksiämme Berliiniin, Roomaan ja Lontooseen lentäville suomalaisille. Se on ollut kiva juttu, että Finnair on ottanut mukaan kumppaniksi tällaisen pienen kasvuyrityksen.

– Leirintäalueiden osalta sesonki ehti alkaa viime vuonna ennen kuin pääsimme kunnolla liikkeelle. Nyt on keväälle uudet suunnitelmat niidenkin suhteen, ja tänä vuonna ollaan toivottavasti enemmän ajoissa. Yhteistyö leirintäalueiden kanssa on meille hyvin kiinnostavaa. Kun otetaan huomioon lähimatkailutrendit ja karavaanariuden kasvava trendikkyys, ollaan aika lähellä siinä ytimessä, mitä me juuri haluamme tehdä, Tomi Virtanen sanoo.

Doerz tulouttaa Caravan-lehden Leirintäoppaan kautta myytyjen palvelujen tuotosta provision palvelua esitelleelle leirintäalueelle.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Aktiviteetit

Y l ö s