Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362 kappaletta. Määrä nousi 22 prosenttia edellisvuodesta.
Vuonna 2018 tehtiin Suomessa uusi ennätys henkilöautojen romutuspoistojen määrässä. Autoja kierrätettiin yhteensä 88 362 kappaletta. Määrä nousi 22 prosenttia edellisvuodesta, mutta henkilöautot pysyivät liikenteessä edelleen pitkään – keskimäärin 20,6 vuotta. Matkailuajoneuvot pysyivät liikenteessä vielä paljon pitempään.
– Autojen romutuspoistojen huima kasvu viime vuonna johtui pääasiassa romutuspalkkiosta ja alalla tapahtuneesta digiloikasta, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.
Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa. Nyt virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista. Silvennoisen mukaan viime vuonna hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla.
Henkilöautojen romutuspoistojen määrä on viime vuosina ollut kasvussa. Vuonna 2017 romutuspoistoja tehtiin 66 110, kun vuonna 2016 jäätiin 54 421 henkilöauton määrään. Kymmenen vuotta sitten romutuspoistojen määrä oli yli puolet pienempi kuin viime vuonna.
Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä on kasvanut koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2000 keskimääräinen romutusikä oli 18 vuotta, mutta vuonna 2017 se oli jo 20,7 vuotta. Viime vuoden romutuspalkkiokampanja käänsi romutusiän hienoiseen laskuun, mutta kierrätykseen palautuneiden keski-ikä oli koko maassa edelleen 20,6-vuotta.
Nopeimmin autot palautuivat kierrätykseen Uudellamaalla (romutettujen henkilöautojen keski-ikä oli 18,7 vuotta), ja pisimpään autoilla ajettiin Lapin maakunnassa (22,7 vuotta). Osa erosta johtuu autojen teknisistä ominaisuuksista. Lapissa diesel-autojen osuus ajoneuvokannassa on suurempi kuin Uudellamaalla Dieselit ovat kestävämpiä kuin bensiinikäyttöiset autot, niiden keskimääräiset ajomatkat käyttökertaa kohti ovat suuremmat kuin Etelä-Suomessa ja auton koria syövyttävää maantiesuolaa käytetään teiden talvikunnossapidossa vähemmän.
Vaikka Suomessa henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vaihtelee, se on huomattavasti korkeampi kuin muualla Euroopassa. EU-maiden keskiarvo on 15-vuotta.
Elinkaarensa päässä olevan auton voi Suomessa kierrättää ilmaiseksi. Voit tarkistaa vastaanottopisteiden sijainnin Suomen Autokierrätyksen nettisivulta.
Valtakunnallisesti kattavaan vastaanottopisteverkostoon kuuluu lähes 300 vastaanottopaikkaa. Siellä auto poistetaan lopullisesti rekisteristä, ja auton omistaja saa romutustodistuksen. Se takaa omistajan velvollisuuksien ja maksujen päättymisen.
Kierrätysjärjestelmän ansiosta käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen materiaalit ja osat voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Romuauton keskimääräisestä materiaalisisällöstä 75 prosenttia on metallia, kuten terästä, rautaa, alumiinia ja kuparia. Kierrätysmetalleja käyttämällä voidaan säästää huomattavia määriä energiaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä uuden materiaalin valmistukseen verrattuna. Kierrätysjärjestelmän ansiosta auton materiaaleista saadaan hyödynnettyä Suomessa jopa 97 prosenttia.
Viime vuosina esille noussut kiertotalous on ollut käytössä autoalalla jo vuosikymmeniä – esimerkiksi hyväkuntoisia käytettyjä autonosia voidaan myydä varaosiksi. Myös huonompikuntoisia osia voidaan usein kunnostaa vaihto-osaperiaatteella lähes uudenveroisiksi varaosiksi.