Katso, milloin ja missä tankkaat – polttoaineen hinnassa voi säästää hyvin helposti

Euroon siirtymisen jälkeen ei suuristakaan polttoaineiden hintaeroista enää paljon piitata. Miksi?

Kun maksettiin markoilla, penneilläkin oli merkitystä. Jotkut ajelivat jopa kymmeniä kilometrejä, jos litrahinnassa säästi viisi penniä. Onko elintaso noussut niin paljon, ettei polttoainekustannuksista kannata välittää?

Saksalaiset ovat tunnetusti tarkkoja rahan käytössä. Saksassa useimmat karavaanarit välttävät auton tankkaamista moottoritien varrella olevalla huoltoasemalla. Jos viitsii ajaa moottoritieltä läheiseen kylään, voi säästää tuntuvasti, sillä hintaero moottoritien huoltoasemahintaan on helposti 15 senttiä tai enemmänkin.

Tankatessaan dieseliä saksalainen ymmärtää, millaisia seurauksia litrahinnan eroilla on. Tankillinen dieseliä säästää 15 senttiä litrassa, mutta 90 litran tankillisessa eroa on 13 euroa 50 senttiä. Suomalainen, joka ajaa Saksan läpi Etelä-Eurooppaan, voi säästää saman summan ainakin kahteen kertaan. Säästö on tietysti sitä suurempi, mitä enemmän auto kuluttaa.

Kun henkilöauton koukussa on matkailuvaunu, auton kulutus saattaa nousta jopa 50 prosenttia.  Matkailuautossakin nopeuden lisääminen 80 kilometrin tuntivauhdista runsaaseen sataseen merkitsee helposti parin litran lisäkulutusta sadalla kilometrillä.

Vältä viikonlopputankkausta

Saksalaiset seuraavat myös tarkasti polttoaineiden hintamuutoksia. Tankkaaminen perjantaisin juuri ennen viikonloppua on kalliimpaa kuin viikon varrella. Ja autoilijoita palvelevat nettisaitit kertovat aktiivisesti, mistä polttoainetta voi saada edullisimmin.

Aikaisemmin polttoaineen hintaerojen tarkkailu ei euroon siirtymisen jälkeen näkynyt kovin selkeästi Suomessa. Nyt sen voi kuitenkin hyvin havaita. Suomessakin kannattaa tankata torstaina mieluummin kuin viikonloppuna. Polttoaineiden hinnat näyttävät systemaattisesti nousevan perjantaina puolen päivän jälkeen.

Jokin aika sitten teimme muutaman päivän reissun Helsingistä Hämeenlinnaan ja Forssan kautta takaisin kotiin. Polttoaineiden hinnoissa tällä alueella oli heinäkuun helteillä käsittämättömän suuria eroja torstai-, perjantai-, lauantai- ja sunnuntaipäivien välillä.

Osa hintaeroista selittyy öljy-yhtiöiden kuljetuskustannuksilla. Jos polttoaine kuljetetaan Nesteen jalostamolta vaikkapa Kemijärvelle, kuljetuksen osuus litrahinnassa on suurempi kuin lähellä jalostamoa Naantalissa tai Porvoossa sijaitsevalla huoltoasemalla. Hintaeroihin näyttää kuitenkin vaikuttavan selvästi  enemmän paikallinen kilpailu ja asiakaskunnan tulotasoerot sekä yrityskäyttäjien osuus huoltoasemien asiakaskunnassa.

On vaikea ymmärtää, miksi saman ketjun (Nesteen)  huoltoasemien välillä oli erittäin suuria hintaeroja.

Tuon viikonloppumatkan aikana näkemämme kalleimman ja edullisimman diesel-litran hintaero oli 20 senttiä. Jos olisimme tehneet matkan vaikkapa lokakuussa, osa hintaeroista selittyisi. Kun diesel-polttoaineen pakkaskestävyyttä lisätään, litrahinta nousee. Kesälaatua myyvät haluavat saada huoltoaseman dieseltankit tyhjiksi kesälaadusta. Siksi huoltoasemalla saattaa olla myynnissä poikkeuksellisen edullista dieseliä.

Lämpötilakin vaikuttaa

Ilman lämpötilalla näyttää olevan myös selkeä vaikutus polttoaineenkulutukseen. Kun ajoin bensiinikäyttöisella henkilöautolla 200 kilometrin lenkin, polttoainemittari ilmoitti matkan pudottaneen vielä ajettavissa olevaa ajomatkaa (range) noin 100 kilometrillä.

Sama reitti talvipakkasella, nastarenkailla ja hieman pienemmällä keskikulutuksella pudotti ajettavissa olevaa ajomatkaa noin 250 kilometriä. Kesällä auton ilmastointilaite oli toiminnassa, talvella lämmityslaite toimi koko ajan, mutta Webasto ei ollut käytössä.

Nopeus lisää kulutusta

Matkailuauton ja auto-vaunu -yhdistelmän ilmanvastus nousee jyrkästi, kun nopeutta lisätään. Kun todellinen ajonopeus nousee 80:stä sataseen, vaikutus on paljon suurempi kuin polttoaineen litrahinnassa saatavissa oleva säästö.

Myös polttoaineen ominaisuuksilla on merkitystä. Shellin myymä korkeaoktaaninen power-bensiini sekä -diesel alensivat polttoaineen kulutusta, kun ajoin Etelä-Saksassa ja Itävallassa suuria korkeuseroja käsittäneitä teitä.

Tuulilasi-lehden tekemässä huolellisessa testissä muutama vuosi sitten ei Suomen melko vähämäkisillä teillä vastaavaa kalliimman polttoaineen antamaa etua voitu havaita. Oli edullisempaa ajaa matalaoktaanisella bensiinillä.

Keskustelimme havainnoistani Keski-Euroopasta, ja etsimme syitä havaintoihini. Mitä ilmeisimmin power-bensiini toimi luvatulla tavalla olosuhteissa, joissa auton moottorista haetaan paras vääntö ja voima. Silloin polttoaineen ominaisuuksillakin on merkitystä.

Keskustelu

  1. Jyrki Tuovinen

    Tämän vuoden Caravan-lehti on virheitä ja puutteitä täynnä, suosittelisin ensi vuodelle palautumista edellisen vuoden lehden malliin. esim leiripaikkojen hinnat, autopaikkojen määrät ja lehden taitto. ( ennen oli selkeämpi kun oltiin maakunta jaolla.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.