Keliin sopimattomat renkaat voivat alentaa kaskovakuutuksesta saatavaa kolarikorvausta

Joka viides Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa asuva autoilija kertoo aikovansa uuden tieliikennelain myötä vaihtaa talvirenkaat edellisvuosia myöhemmin. Lähes yhtä usea on suunnitellut samaa myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Tiedot käyvät Ifin Nasta haaste -kyselystä, johon on vastannut noin 20 000 suomalaista autoilijaa loka-marraskuussa.

Etenkin eteläisessä Suomessa talvirenkaiden vaihtoa voi olla tänä vuonna kiusaus viivytellä, kun kalenteriperusteista pakkoa ei enää ole. Kuitenkin uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaat pitää olla käytössä jo nyt marraskuussa, jos sää tai keli sitä vaatii. Sää voi muuttua nopeasti, joten renkaiden vaihtoon on syytä ryhtyä pian varsinkin, jos autoa tarvitsee säännöllisesti.

– Ei kannata odottaa sinne aivan viimeiseen asti. Kun säät väistämättä jossain vaiheessa kylmenevät tai Etelä-Suomeen luvataan talven ensimmäistä lumisadetta, tyypillisesti renkaiden vaihtopisteet ruuhkautuvat eikä talvirenkaita saakaan välttämättä pika-aikataululla alle. Tällöin liikenteessä yleensä valitettavasti nähdään vaarallisia liukasteluja ja vahinkoja, muistuttaa korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifistä.

Ei kannata luottaa liiaksi pitkään ajokokemukseen

– Turvallisin ja vaivattomin ratkaisu on pitää autossa nasta- tai kitkarenkaat alla koko tavanomaisen talvikauden ajan. Uusi tieliikennelaki antaa kuljettajalle enemmän omaa harkintaa ja vastuuta, mutta harva varmasti haluaa päivittäin tai viikoittain joutua pohtimaan, millä renkailla lähteä liikkeelle, toteaa Virtanen.

On hyvä huomioida, että jos väärä rengasvalinta tai renkaiden selkeästi huono kunto on johtanut vahinkoon, voidaan auton kaskovakuutuksen korvauksia tapauskohtaisesti alentaa.

Oikeiden renkaiden lisäksi riittävä turvaväli ja alhaisempi nopeus ovat olennaiset keinot vähentää riskejä ja varautua yllättäviin tilanteisiin liikenteessä. Alkutalvesta ei kannata luottaa liiaksi pitkään ajokokemukseen, sillä kesän ja syksyn aikana kokenutkin kuski yleensä kadottaa tuntuman jäähän, painottaa Virtanen.

Nastarenkaita käyttää Ifin kyselyn mukaan 81 prosenttia ja kitkarenkaita 19 prosenttia suomalaisista autoilijoista. Kitkarenkaita käytetään eniten Uudellamaalla (29 %). Sen sijaan Lapissa, Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa yli 90 prosenttia käyttää nastarenkaita.

Lähde: If