Suomen teillä liikkuu kesäkeleissä yli 100 000 autoa, joissa on alla kesärenkaina huonosti toimivat nastattomat talvirenkaat.
Talvirengas ei pärjää kesärenkaalle märkäpidossa eikä kuumilla asvalttiteillä, sillä se on kehitetty talven kylmiin ja lumisiin olosuhteisiin. Silti huolestuttavan moni autoilija ajaa nastattomilla talvirenkailla myös kesällä, sillä nastaton talvirengas eli kitkarengas saa lain puitteissa vieriä auton alla läpi koko vuoden.
Autonrengasliiton viimevuotisen kesärengastutkimuksen mukaan talvirenkaita tavattiin kesällä 4,6 prosentilla autoilijoista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomen teillä liikkuu yli 100 000 autoa talvikäyttöön suunnitelluilla renkailla kesäkeleissä.
Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri listasi neljä syytä, joiden takia kitkarenkaiden käyttöä tulee välttää kesällä.
1. Kitkarengas lähtee vesiliirtoon kesärengasta herkemmin
Pohjolan kesiä leimaavat kovat ukkoskuurot ja ajoittaiset rankkasateet. Erityisesti maantien uriin kertyy tällöin vettä, joka altistaa auton vaaralliselle vesiliirrolle.
– Laadukkaiden kesärenkaiden pintakuvion suunnittelussa on painotettu myös sitä, että pintakuviointi poistaa tehokkaasti vettä tien ja renkaan välistä. Kitkarenkaassa, joka on suunniteltu talvisiin olosuhteisiin, tätä ominaisuutta ei ole painotettu niin vahvasti. Kitkarenkailla vesiliirron vaara on sateessa ajettaessa huomattavasti suurempi verrattuna kesärenkaisiin, Morri huomauttaa.
Tekniikan Maailman suorittamassa testissä kesärengas vastusti vesiliirtoa nopeuteen 84 km/h asti, mutta kitkarengas syöksyi ohjauksesta jo nopeudessa 69 km/h.
2. Kitkarenkaan jarrutusmatka märällä pinnalla on pidempi kuin kesärenkaalla
Kuvittele tilanne, jossa ajat sateen jälkeen märällä maantiellä nopeudella 80 km/h, ja eteesi hyppää metsästä hirvi. Isket jarrut pohjaan ja toivot parasta, sillä pysähtyminen on nyt renkaistasi kiinni.
– Siinä, missä hyväkuntoinen kesärengas pysähtyy märällä pinnalla 25 metrin jälkeen, rullaa kitkarengas siihen päälle vielä lähes 14 metriä – eli useamman auton mitan. Kohdassa, jossa kesärengas on jo pysähtynyt, syöksyy kitkarenkailla kulkeva auto vielä yli 40 kilometrin tuntinopeudella kohti tiellä seisovaa estettä. Kitkarenkaan ja kesärenkaan ero on märällä jarrutettaessa huomattava, ja laadukas kesärengas voi ääritilanteessa pelastaa henkesi, Morri summaa.
3. Kitkarenkaan ajomukavuus ja ohjaustuntuma kärsivät kesäsäässä
Kesärenkaat on suunniteltu, testattu ja valmistettu niin, että lähtökohtana on turvallisuus ja mukavuus kesäisillä teillä: paahteessa, sateessa ja tuulessa. Kitkarenkaan ominaisuudet taas painottuvat lumisille ja jäisille pinnoille ja kylmään ilmaan.
– Kitkarengas ei ole turvallinen kesällä. Sen ajo-ominaisuudet poikkeavat selkeästi kesärenkaan ajo-ominaisuuksista. Kitkarengas on huomattavasti hitaampi ohjautumaan, ja sen reagointi ääritilanteissa on lämpimissä kesäoloissa epämääräisempää verrattuna jämäkkään kesärenkaaseen. Varsinkin jos ajaa paljon pitkiä matkoja, kesärenkaiden tarjoama ajomukavuus ja tarkka ohjaustuntuma korostuvat, sanoo Morri.
4. Kitkarengas kuluu turhaan kesäajossa
Kitkarenkaiden talvikäyttöön suunniteltu kumisekoitus on pehmeämpi kuin kesärenkaiden. Kuumilla ja karkeilla kesäteillä kitkarenkaiden kulumisnopeus on huomattavan paljon nopeampaa kuin talvikeleissä, jolloin niiden jo entuudestaan heikot kesäominaisuudet kärsivät.
– Kitkarenkaissa käytetyissä talvikumisekoituksissa on kesärenkaita suurempi lämmönkehitys, joka saattaa vaikuttaa haitallisesti renkaan rakenteeseen. Kulutuspinnan lämpeneminen, voimakas lamellointi ja joustava kulutuspintarakenne voi kesäkäytössä johtaa myös kitkarenkaan virheelliseen kulumismuotoon, joka vaikuttaa haitallisesti kokonaisajotulokseen, renkaan äänitasoon ja samalla ajomukavuuteen, kertoo Morri.
Autoilija saattaa ajatella säästävänsä rahaa ajamalla vanhat talvirenkaansa kesällä loppuun. Moni saattaa kuitenkin yllättyä eteen tulevista ongelmista sekä ajotuloksessa että ajokäytöksessä.
– Pitkällä tähtäimellä kannattavampaa on hankkia omat laadukkaat renkaansa sekä kesään että talveen ja huoltaa niitä kunnolla käyttöiän maksimoimiseksi. Tällä toimintatavalla varmistetaan myös oma ja kanssaliikkujien turvallisuus, Matti Morri sanoo.