Nestehukka aiheuttaa samankaltaisia ajovirheitä kuin 0,8 promillen humalatila. Kaksi kolmesta kuljettajasta ei tunnista nestevajauksen oireita.
Autonvalmistaja Nissan haluaa lisätä tietoisuutta nestevajauksen negatiivisista vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja kehottaa autoilijoita ottamaan tiiviisti huikkaa vesipullosta.
Päihtyneenä ajamiseen liittyvät riskit tunnetaan laajalti, mutta nestetasapainon vaikutusta ajokykyyn on tutkittu suhteellisen vähän. Englantilainen Loughboroughin yliopisto toteutti vuonna 2015 European Hydration Institute ‑säätiö rahoittamana tätä koskevan tutkimuksen, jonka tuloksista ilmeni seuraavaa:
Tyypillisiä virheitä olivat liian myöhäiset jarrutukset, seilaaminen kaistalla ja jopa ajautuminen viereiselle kaistalle.
Lisäksi noin kaksi kolmasosaa autoilijoista ei osaa tunnistaa nestevajauksen oireita, joita ovat väsymys, huimaus, päänsärky, suun kuivuminen ja reaktioaikojen hidastuminen.
Ongelma voidaan ratkaista helpolla tavalla – juomalla riittävästi vettä. Kahden yliopiston vuonna 2013 tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että puolisen litraa vettä ennen päättelytehtäviä juoneilla ihmisillä reaktioajat olivat 14 prosenttia nopeammat kuin niillä, jotka eivät juoneet lainkaan.
Nissan on kehittänyt ongelmaan todella innovatiivisen ratkaisun etsimällä älykkäille materiaaleille käyttötapoja tulevaisuuden autoissa.
Nissan kehitti yhteistyössä hollantilaisen designyrityksen Droogin kanssa Juken ohjauspyörään ja etuistuimiin teknisen pinnoitteen, joka tunnistaa hien. SOAK-nimen saanut pinnoite toimii yksinkertaisena, mutta tehokkaana varoitusjärjestelmänä, joka muistuttaa kuljettajaa juomisen tarpeesta.
Pinnoitteen toimintaperiaate on äärimmäisen yksinkertainen: se muuttaa väriään joutuessaan kosketuksiin hien kanssa. SOAK-pinnoite muuttuu keltaiseksi nestehukan uhatessa ja siniseksi, kun nestetasapaino palautuu normaaliksi.