1. tammikuuta voimaan astuva uusi liikennevakuutuslaki mahdollistaa hyvien kuljettajien palkitsemisen. Liikennevakuutuslain kokonaisuudistus selkiyttää olemassa olevaa sääntelyä ja vähentää sen tulkinnanvaraisuutta. Uusi laki ei edellytä vakuutuksenottajalta toimenpiteitä.
Modernimmassa laissa korjataan nykylain puutteita ja varaudutaan samalla myös tulevaisuuden muutoksiin, esimerkiksi ajamisen automatisaation lisääntymiseen. Lain perusperiaatteet pysyvät kuitenkin ennallaan. Perusperiaatteilla tarkoitetaan lain soveltamisalaa, vakuuttamisvelvollisuutta, vahinkojen korvaamisen periaatteita ja korvausetuuksia.
Uuden lain keskeisimmät muutokset
Lakimuutos tuo kuitenkin monia käytännön muutoksia. Esimerkiksi liikennevakuutuksen laiminlyönnin seuraukset kovenevat ja vahingonkärsineen oikeusturva paranee. Lisäksi vakuutusyhtiöt voivat ottaa tuotteissaan vahinkohistorian aiempaa joustavammin huomioon.
Vakuuttamaton ajoneuvo on jatkossa käyttökiellossa, ja poliisi voi ottaa siitä kilvet välittömästi pois. Myös laiminlyöntimaksut ovat aiempaa kovemmat. Uusi laki myös parantaa vahingonkärsineen asemaa, kun vahinkojen käsittelyajoille tulee määräaika.
Laki tekee mahdolliseksi vakuutuksenottajan vakuutus- ja vahinkohistorian aiempaa monipuolisemman hyödyntämisen vakuutuksen hinnoittelussa. Esimerkiksi yhden ajoneuvon vahinkohistoria voidaan huomioida useamman ajoneuvon vakuutusten hinnoittelussa, ja useamman ajoneuvon vahinkohistoria voidaan huomioida saman omistajan yhden ajoneuvon vakuutuksen hinnoittelussa. Tällöin vahinkohistorian ei välttämättä tarvitse alkaa niin sanotusti nollasta jokaisen uuden ajoneuvon kohdalla.
Uusi liikennevakuutuslaki ei kuitenkaan velvoita vakuutusyhtiöitä muuttamaan bonusjärjestelmiään.
POP Vakuutus nostaa liikennevakuutuksen maksimibonuksen 77:stä 83 prosenttiin ja uuden liikennevakuutuksen lähtöbonuksen 20:sta 40 prosenttiin. Myös kakkosautojen bonukset muuttuvat merkittävästi, sillä samat bonukset voi saada jatkossa vakuutuksenottajan kaikille autoille.
– Olemme tulleet tunnetuksi Suomen korkeimmasta liikennevakuutuksen maksimibonuksesta, ja haluamme myös liikennevakuutuslain uudistumisen jälkeen palkita huolelliset kuskit reiluilla bonuksilla. Korkeat bonukset kannustavat vastuulliseen ja vahingottomaan ajamiseen, toteaa POP Vakuutuksen vt. toimitusjohtaja Marko Lindfors.
Vuodenvaihteesta alkaen bonukset myös kertyvät aiempaa nopeammin. 80 prosentin bonuksen saavuttaa jo kahdeksan vahingottoman ajovuoden jälkeen, ja Suomen korkeimman maksimibonuksen saa, kun takana on 11 vahingotonta ajovuotta. Vahingon vaikutus bonukseen on myös jatkossa maltillinen, ja yhdellä autolla aiheutettu vahinko vaikuttaa vain kyseisen auton bonukseen, ei asiakkaan kaikkien autojen bonuksiin.
Koska bonukset ovat jatkossa henkilökohtaisia, vakuutuksenottajan kaikille autoille voi saada saman, parhaan bonuksen.
– Olemme jo aikaisemmin kehittäneet erityisesti kakkosautoille sopivan POP Auto Kilsa -vakuutuksen, jonka hinnoittelu perustuu vuoden aikana kertyneisiin ajokilometreihin. Jatkossa kakkosautoille voi saada myös samat parhaat bonukset kuin vakuutuksenottajan eniten ajokilometrejä kerryttävässä autossa on, Lindfors kertoo uudistuksesta.
Uusi liikennevakuutus tulee myyntiin heti vuodenvaihteen jälkeen kaikille henkilöasiakkaiden autoille ja moottoripyörille. Voimassa olevat vakuutukset pysyvät voimassa sellaisinaan aiemmilla hinnoilla ja bonuksilla. Nykyiset POP Vakuutuksen asiakkaat voivat kuitenkin halutessaan myös vaihtaa voimassa olevan vakuutuksen uuteen liikennevakuutukseen.
Lue täältä, miten LähiTapiola vastaa liikennevakuutuslain uudistumiseen.
Kuva: POP Vakuutus