Billnäsin 2,4 kilometriä pitkä kylätie valmistui elo-syyskuussa 2023. Kylätiellä on keskellä yksi normaalin levyinen ajokaista ja tien molemmilla puolilla on leveät pientareet. Vähemmän yllättävästi moottoriajoneuvoilla ajetaan tien keskellä ja pyöräliikenne sekä jalankulkijat käyttävät tien piennarta.
Kohtaamistilanteessa autot väistävät pientareelle huomioiden kuitenkin jalankulkijat ja pyöräilijät. Moottoriliikenteelle varattu kaksisuuntainen ajokaista on 3 metriä leveä ja ensisijaisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille varatut pientareet ovat noin 1,5 metriä leveitä.
Kylätietä varten Vasarasepäntie ja Billnäsin puistotie saivat uuden päällysteen. Nopeusrajoitus kylätiellä vaihtelee 40 km/h ja 30 km/h välillä.
Hollannissa kehitetty kylätiekonsepti tarjoaa mahdollisuuden parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta ja tarjoaa turvallisemmat olosuhteet pyöräilijöille ja jalankulkijoille ilman erillisen pyörätien rakentamista.
Kylätie sopii erityisesti paikkoihin, joissa autoliikenne ei ole erityisen vilkasta ja erillisen pyörätien tai jalkakäytävän rakentaminen ei ole mahdollista tai taloudellisesti järkevää. Kylätie tarjoaa mahdollisuuden vähentää autojen nopeuksia ja lisätä liikenneturvallisuutta.
Ennen Billnäsiä kyläteitä on tehty muun muassa Salossa (Mathildedal), Hattulassa, Pyhtäällä ja Espoon ja Vantaan rajalla.
1. Ajolinjat: Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Jalankulkija käyttää jompaa kumpaa piennarta ja pyöräilijä oikeanpuoleista piennarta.
2. Kohtaaminen: Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa siirrytään hyödyntämään piennarta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.
3. Väistäminen: Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskemmälle tietä. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä.
4. Lopuksi: Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä pientareelle vain, jos pientare on vapaa. Jos pientareella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.
Lähde ja kuvat: Uudenmaan ely-keskus