Väylävirasto ja ely-keskukset selvittävät, pystytäänkö yötyön osuutta vähentämään maanteiden päällystystöissä. Etenkin vilkkaimmilla teillä päällystystöitä on perinteisesti tehty öisin, jos yötyö on vähentänyt liikennehäiriöitä sekä parantanut työ- ja liikenneturvallisuutta.
Nyt otetaan selvää muun muassa siitä, missä tilanteissa pystyttäisiin työskentelemään päiväsaikaan nykyistä laajemmin ja tehokkaammin. Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.
Yötyön yleisenä liikennemäärärajana on yksiajorataisella tiellä 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja kaksiajorataisella tiellä 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa per ajorata.
Uudenlaisia toteutustapoja kokeillaan kesäkuussa Uudenmaan ely-keskuksen alueella. Yhdellä valtatie 3:n päällystyskohteella suljetaan tie päiväsaikaan pohjoisen suuntaan muutamaksi päiväksi. Toisen valtatie 3:n kohteen kokeilussa tehdään yötyötä, mutta suljetaan tie, jolloin yöllä työskennelty aika lyhenee toiminnan tehostuessa. Liikenne ohjataan molempien moottoritieosuuksilla tehtävien töiden ajaksi rinnakkaistielle.
– Tilaajan näkökulmasta päivätyöskentely on lähtökohtaisesti turvallisempaa, laadukkaampaa ja edullisempaa. Tien sulkeminen parantaa työntekijöiden turvallisuutta ja nopeuttaa työn valmistumista, jolloin haitta liikenteelle kestää vähemmän aikaa. Myös päällysteen ja etenkin keskisauman laatu paranee, mikäli työtä päästään tekemään kahdella levittimellä yhtä aikaa, kertoo tiedotteessa teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta.
Kokeiluissa seurataan myös liikenteen sujuvuutta päivällä tehtävän työn aikana. Yksi näkökulma on se, millaisilla liikennemäärillä voidaan työskennellä päiväsaikaan niin, että liikenne kiertotien kautta sujuu eikä työmaaliikennekään mene jumiin.
Kaikkien tietyömaiden sijainnin voi tarkistaa Liikennetilanne-palvelusta.