Affinity-retkeilyautouutuudessa patentoitu istuinryhmän kerrosvuodemekanismi

Kaben vuonna 2019 Puolan Ozorkówiin perustama ja 80-prosenttisesti omistama yritys pyrkii valmistamaan tänä vuonna 400 Affinity-retkeilyautoa. Yhtenä malliversiona valmistettavassa Fiat Ducato -korisessa uutuudessa on ominaisuuksia, joita ei ole tähän mennessä nähty retkeilyautossa. Suomessa Affinity maksaa 97 000 euroa.

Affinity-retkeilyauton virallinen markkinointinimi on Affinity by Kabe. Samanlaista uskottavuutta lisäävää nimipolitiikkaa käytti aikoinaan esimerkiksi Carthago Malibu-malliensa kohdalla. Selvää on, että koska Kabe omistaa Affinity RV Sp. z o.o. -yrityksestä 80 prosenttia, laadun suhteen ei tarvitse olla huolissaan. Loput 20 prosenttia Affinityn valmistajayrityksestä omistaa yrityksen johto.

– Etsimme ratkaisua, jossa yhdistyisi kaikki asiakkailta kuullut toiveet retkeilyautojen parhaista ominaisuuksista: ketteryys, helppo pysäköinti, hiljaisuus, tilavuus ja turvallisuus. Halusimme panostaa tilavuuteen ja yhdistää nämä toiveet retkeilyauton kompakteihin mittoihin, joka ei ole niille tyypillistä, kertoo valmistajayhtiön toimitusjohtaja Jacek Jaskot Affinityn tiedotteessa.

Ruotsissa, Norjassa ja Keski-Euroopassa jo myynnissä oleva Affinity piti esitellä Suomessa Helsingin messuilla. Messut peruuntuivat, mutta Suomen ensimmäinen Affinity on esillä Helsinki Caravanissa.

Pitkittäinen kerrosvuode kuljettajan puolella

Fiat Ducaton korkealle Maxi-alustalle tehtyyn Affinityn sisätiloihin on saatu 14 senttiä lisää leveyttä ja tilantuntua leventämällä sivuseiniä ohjaamosta taaksepäin ja muotoilemalla ohjaamon katto avarammaksi. Muutosten seurauksena ajoneuvon ulkomuotoon saatiin modernia ja dynaamista ilmettä. Korkea Maxi-alusta mahdollistaa kaksoispohjasta huolimatta 196 sentin sisäkorkeuden ja suuremman kantavuuden. 6,36-metrisen Affinityn omamassa ajokunnossa on 3 090 kiloa, eli B-kortilla ajettavassa autossa on kantavuutta noin 400 kiloa.

Affinityn patentoitu erikoisuus on istuinryhmästä tehtävä kerrosvuode. Valmistajan mukaan alle minuutissa rakennettava ja yhtä helposti ja nopeasti myös pois laitettavan kerrossängyn ylävuoteella on pituutta 192 ja alavuoteella 182 senttiä. Ylävuode on varustettu korotetulla sivureunalla.

Pitkittäinen kerrosvuode syntyy nopeasti auton vasemmalla puolelle. Ylävuode on varustettu korotetulla sivureunalla.

Takaosassa oleva ranskalainen pitkittäisparivuode nousee sähköisesti ylös, joten sen alle mahtuu esimerkiksi polkupyöriä. Ylös nostettavan parivuoteen pääosan avulla keittiöön saadaan lisää tilaa. 14 sentin lisäleveyden ansiosta vuoteen viereen on saatu mahtumaan myös wc-suihkutila, jolloin auton keskiosaan on jäänyt enemmän tilaa.

Takana on vasemmalla pitkittäinen saarekevuode ja oikealla wc-suihkutila.

Affinity lienee markkinoiden ainoa L-mallisella keittiöllä varustettu retkeilyauto. Kompressorijääkaapin ovi aukeaa kummastakin reunasta. Kaksoispohja, lämpimässä tilassa olevat raikas- ja harmaavesisäiliöt, 20 millin lämmöneristys ja Truman Combi 6E -ilmalämmitysjärjestelmä mahdollistavat auton käytön myös talviolosuhteissa.

Affinityä valmistetaan myös Citroën- ja Peugeot-alustalla, mutta Suomeen tuotavissa autoissa on alustana 9-portaisella automaattivaihteistolla varustettu Fiat Ducato. 97 000 euron hinta on laskettu 160-hevosvoimaisella moottorilla, joka poistuu Ducaton tarjonnasta tämän vuoden aikana.

Affinity lienee markkinoiden ainoa retkeilyauto, jossa on L-keittiö.