Fiat puolittaa Ducaton moottoritarjonnan

120-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon poistuminen nostaa monen Ducato-perustaisen matkailuauton perushintaa, mutta käytännössä suurempi merkitys on 160-hevosvoimaisen vaihtoehdon häviämisellä.

Matkailuajoneuvovalmistajien tärkein alusta- ja koritoimittaja Fiat on mitä ilmeisimmin tehostamassa tuotantoaan, sillä Ducaton uuden 2,2-litraisen Multijet3-turbodieselin tehovaihtoehdot vähenevät vuoden 2022 aikana neljästä kahteen.

Juuri uudistuneeseen Ducatoon tulleen Multijet3:n luvataan vähentävän kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa seitsemän prosenttia verrattuna aiemmin käytössä olleeseen 2,3-litraiseen moottoriin. Uuden 2,2-litraisen turbodieselin neljä tehoversiota ovat 2,3-litraisen tapaan 120, 140, 160 ja 180 hevosvoimaa.

Tilanne muuttuu kuitenkin vuoden 2022 aikana, sillä tarjonnasta poistuu sekä 120- että 160-hevosvoimainen muunnos. Näitä moottoriversioita voi tilata matkailuautovalmistajilta vielä ainakin talvella, ja pitkien tilausaikojen vuoksi poistuminen alkaa näkyä käytännössä vasta kesällä.

140-hevosvoimainen Suomessa perusmoottori

120-hevosvoimainen moottori on monessa matkailu- ja retkeilyautomallissa hinnoittelun perusta, mutta käytännössä sen poistumisella ei ole ainakaan Suomen markkinoilla suurtakaan merkitystä, sillä valtaosassa meille tulevissa Ducato-matkailu- ja -retkeilyautoissa on vähintään 140-hevosvoimainen moottori.

160-hevosvoimaisen poistuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vielä nykyistä suurempi osa autoista tulee Suomeen 140-hevosvoimaisena, sillä harva ostaja on valmis maksamaan 180-hevosvoimaisesta perittävää tuhansien eurojen lisähintaa varsinkaan nyt, kun matkailu- ja retkeilyautojen hinnat ovat nousseet keskimäärin lähes 10 000 euroa.

Ajokokemusten perusteella arvioituna 180-hevosvoimaiselle ei ole edes tarvetta ainakaan B-kortilla ajettavissa autoissa, sillä 140-hevosvoimainen Multijet3 kuljettaa alle 3,5-tonnisia autoja varsin mukavasti Suomessa sallittuja nopeuksia.

120-hevosvoimainen tehoversio on ainoa, minkä yhteyteen ei saa suosiotaan koko ajan kasvattavaa 9-vaihteista automaattivaihteistoa. Automaattivaihteiston yhteydessä moottorin maksimivääntömomentti kasvaa tehoversiosta riippuen 30 (140 hv), 20 (160 hv) tai 70 newtonmetriä (180 hv).

Osalle matkailuautoista tulee seuraava hinnankorotus vuoden 2022 aikana, kun Fiat luopuu sekä 120- että 160-hevosvoimaisesta moottoriversiosta. Käytännössä korotuksen merkitys jää vähäiseksi, sillä Ducatoa on tähänkin saakka tilattu pääasiassa vähintään 140-hevosvoimaisella moottorilla, jonka hintalisä 120-hevosvoimaiseen on reilu tuhat euroa.