Challengerin ”lataushybridi” tutusta matkailuautosta on hieman hankala tapaus

Sähköistyminen ei ole vieläkään edennyt kunnolla matkailuautojen puolella, joten kaikki askeleet huomioidaan tarkasti. Yksi sellainen askel on ranskalaisen Trigano-matkailuajoneuvokonsernin tuomat ”ladattavat hybridit” Challenger- ja Chausson-sisarmerkkien valikoimiin.

Trigano kertoi hybridiratkaisustaan syyskuussa 2024. Ensiesittely oli vuorossa 18.–26.1. 2025 järjestettävillä Stuttgartin CMT-messuilla, jossa näytille tuotiin yksi oikea Challengerin ElectriX-malli.

Käytännössä kyse on siitä, että Challenger tuo jo kolmisen vuotta markkinoilla olleista X150- ja X250-malleistaan tarjolle eräänlaisen hybridivaihtoehdon. Hybriditekniikka niihin tulee etenkin hyötyajoneuvojen sähköistysratkaisuista runsaasti kokemusta omaavalta Bedeo-yritykseltä.

Bedeo on tehnyt yhteistyötä sähköistyksessä muun muassa Stellantiksen kanssa (Citroën Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Opel Movano). Bedeon pääkonttori on Lontoossa, mutta tuotanto on Turkissa ja Kiinassa.

Mihin riittää?

Ulkoisesti hybridiversiot eroavat tavallisista Fiat Ducato -pohjaisista X150- ja X250-dieselmalleista lähinnä siten, että hybridien kyljessä on latausluukku sekä ElectriX-sana auton vasemmassa kyljessä ja ohjaamon oikeassa ovessa.

Valmistaja itse puhuu hybridien sijasta ”dual-mode-malleista”. Autossa on toki ajamisen mahdollistavat diesel- ja sähkömoottorit, mutta ne eivät tee niin sujuvasti yhteistyötä kuin ”oikeissa” hybrideissä. Joko ajetaan etuvedolla dieselillä tai sitten takavedolla sähkömoottoreilla, ei dieselillä ja sähköllä yhtä aikaa. Oletusarvoisesti auto käynnistetään sähkötilassa.

Kahden sähkömoottorin teho on yhteensä 115 kW (156 hv). 37 kWh:n ajoakun takuu kattaa seitsemän vuotta tai 100 000 kilometriä.

Pelkästään sähköllä pitäisi pystyä ajamaan 80–100 kilometriä. Sitä ei tarvitse liikaa säikähtää, sillä täydellä tankilla ja täyteen ladatulla akulla auton toimintamatka on valmistajan mukaan noin 900 kilometriä.

Kiinnostava askel, mutta…

Sähköllä ajamisessa Triganolla on ajateltu muun muassa sellaisia Keski- ja Etelä-Euroopassa melko yleisiä kaupunkikeskustoja, joiden ympäristövyöhykkeille dieselautoilla ei ole asiaa. Sähkömoottorin ansiosta autolla pitäisi siis päästä ”lähes kaikkialle”, ja siinäkin mielessä sähkökäyttöisyydestä olisi siis hyötyä.

Valtaosa ajamisesta tapahtuu joka tapauksessa dieselillä. Ja hybridiratkaisun lisääminen X150- ja X250-malleihin kasvattaa auton painoa, mikä taas on lisäämässä polttoaineen kulutusta, mikä taas ei ole hyvä asia ympäristön kannalta. Hybridiversiot ovat myös noin neljänneksen tavallisia X150- ja X250-malleja kalliimpia.

Challengerin ja Chaussonin ElectriX-mallit tulevat ainakin alkuvaiheessa tarjolle ilmeisesti vain muutamissa Euroopan maissa, kuten Ranskassa sekä Saksassa. Suomessa Challenger oli viime vuoden matkailuautojen ensirekisteröintitilastossa sijalla kahdeksan.

Kuvat: Trigano Group

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *