120-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon poistuminen nostaa monen Ducato-perustaisen matkailuauton perushintaa, mutta käytännössä suurempi merkitys on 160-hevosvoimaisen vaihtoehdon häviämisellä.
Matkailuajoneuvovalmistajien tärkein alusta- ja koritoimittaja Fiat on mitä ilmeisimmin tehostamassa tuotantoaan, sillä Ducaton uuden 2,2-litraisen Multijet3-turbodieselin tehovaihtoehdot vähenevät vuoden 2022 aikana neljästä kahteen.
Juuri uudistuneeseen Ducatoon tulleen Multijet3:n luvataan vähentävän kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa seitsemän prosenttia verrattuna aiemmin käytössä olleeseen 2,3-litraiseen moottoriin. Uuden 2,2-litraisen turbodieselin neljä tehoversiota ovat 2,3-litraisen tapaan 120, 140, 160 ja 180 hevosvoimaa.
Tilanne muuttuu kuitenkin vuoden 2022 aikana, sillä tarjonnasta poistuu sekä 120- että 160-hevosvoimainen muunnos. Näitä moottoriversioita voi tilata matkailuautovalmistajilta vielä ainakin talvella, ja pitkien tilausaikojen vuoksi poistuminen alkaa näkyä käytännössä vasta kesällä.
120-hevosvoimainen moottori on monessa matkailu- ja retkeilyautomallissa hinnoittelun perusta, mutta käytännössä sen poistumisella ei ole ainakaan Suomen markkinoilla suurtakaan merkitystä, sillä valtaosassa meille tulevissa Ducato-matkailu- ja -retkeilyautoissa on vähintään 140-hevosvoimainen moottori.
160-hevosvoimaisen poistuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vielä nykyistä suurempi osa autoista tulee Suomeen 140-hevosvoimaisena, sillä harva ostaja on valmis maksamaan 180-hevosvoimaisesta perittävää tuhansien eurojen lisähintaa varsinkaan nyt, kun matkailu- ja retkeilyautojen hinnat ovat nousseet keskimäärin lähes 10 000 euroa.
Ajokokemusten perusteella arvioituna 180-hevosvoimaiselle ei ole edes tarvetta ainakaan B-kortilla ajettavissa autoissa, sillä 140-hevosvoimainen Multijet3 kuljettaa alle 3,5-tonnisia autoja varsin mukavasti Suomessa sallittuja nopeuksia.
120-hevosvoimainen tehoversio on ainoa, minkä yhteyteen ei saa suosiotaan koko ajan kasvattavaa 9-vaihteista automaattivaihteistoa. Automaattivaihteiston yhteydessä moottorin maksimivääntömomentti kasvaa tehoversiosta riippuen 30 (140 hv), 20 (160 hv) tai 70 newtonmetriä (180 hv).