Erwin Hymer -konsernin ja Fordin aluillaan oleva yhteistyö tulee vähentämään Fiat Ducato -alustaisten matkailu- ja retkeilyautojen tarjontaa. Etrusco on jo julkistanut seitsemän uutta Transit-mallia, ja italialaisvalmistajan ensimmäiset Ford-Etruscot saapuvat Suomeen jo kesällä.
Euroopan suurin matkailuajoneuvovalmistaja Erwin Hymer Group EHG rakentaa jatkossa matkailu- ja retkeilyautoja myös Fordin Transit- ja Transit Custom -malleista. Yhteistyön taustalla ovat Stellantis-konsernin valmistamien alustojen saatavuusongelmat – näitä alustoja ovat Fiat Ducaton lisäksi Citroën Jumper- ja Peugeot Bower -alustat, joita käytetään lähinnä retkeilyautoissa.
Varsinkin viime vuonna uudistuneen Fiat Ducaton saatavuus on heikentynyt viime kuukausina ja toimitusajat pidentyneet merkittävästi, mikä on johtanut eri matkailuautovalmistajien tehtailla jopa tuotannon keskeytyksiin. Saatavuusongelmien lisäksi Fiat on syönyt yhteistyökumppaneidensa uskottavuutta myös useilla hinnankorotuksilla.
Tukeutumalla jatkossa vahvemmin Fordin alustoihin EHG pyrkii tasaamaan Stellantiksen alustatoimituksiin liittyviä pullonkauloja. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Etruscon kohdalla kyseessä on tuotevalikoiman laajennus Ford-pohjaisiin malleihin, ja suurin osa valmistajan nykyisistä Fiat-pohjaisista retkeily- ja matkailuautoista säilyy mallistossa edelleen.
Ford on ollut jostakin syystä matkailuautokäytössä vähäisessä roolissa ainakin Keski-Euroopassa, mutta nyt tilanne tulee muuttumaan, kun Euroopan johtava kevyiden hyötyajoneuvojen valmistaja on solminut puitesopimuksen THOR Industries -konsernin 100-prosenttisen tytäryhtiön Erwin Hymer Groupin kanssa.
THOR Industries on yksi maailman johtavista vapaa-ajan ajoneuvojen valmistajista, jolla on maailmanlaajuisesti yli 31 000 työntekijää. EHG-konsernissa on 15 matkailuajoneuvomerkkiä, joista suomalaisittain merkittävimmät ovat Hymer, Bürstner, Carado, Dethleffs, LMC ja Sunlight. Ensimmäisenä Transit-malleja esitellyt Etrusco on uusi merkki Suomessa, sillä sen tuonti alkoi vahvemmin vasta mallivuoden 2022 myötä.
EHG:n merkit eivät ole käyttäneet Fordia matkailu- tai retkeilyautoissaan ainakaan yli kymmeneen vuoteen. Fiatin ongelmien lisäksi EHG haluaa varmistaa Ford-yhteistyöllä matkailuautoaihioiden saatavuuden, ja taustalla ovat myös Euroopan ulkopuoliset matkailuajoneuvomarkkinat, valmistaahan Ford Transiteja myös Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa. EHG:lle tulevat Fordit valmistetaan yhtiön Kocaelin tehtaalla Turkissa, ja ne toimitetaan vuosina 2022–24.
Ford-alustaisen Challenger-matkailuauton koeajon perusteella voi todeta, että vuonna 2019 myyntiin tulleessa uudistuneessa Transitissa kuljettajan työskentely-ympäristö on varsin henkilöautomainen. Transitissa saa selvästi ihanteellisemman ajoasennon kuin Ducatossa. Fordiin saa koko ajan suosiotaan kasvattavan automaattivaihteiston, ja tarjolla on kaikki kolme vetotapavaihtoehtoa, eli etu-, taka- ja neliveto.
Vuonna 2016 Laikan kakkosmerkiksi perustetun Etruscon ajoneuvot valmistetaan Laikan tehtaalla Italian Toskanassa. Mallisto, joka kattaa koko matkailuautosegmentin retkeilyautoista täysintegroituihin, on tähän asti rakennettu kokonaisuudessaan Fiat Ducaton alustalle.
Jatkossa Etrusco rakentaa kapeakorisia van-matkailuautoja ja puoli-integroituja matkailuautoja Transitin alustalle ja yhden retkeilyautomallin Transitin koriin. Kaksi uutta Ford Transitin matalalattia-alustalle rakennettavaa van-mallia ja neljä puoli-integroitua mallia nostavat italialaisen Etruscon valikoimaan kuuluvien pohjaratkaisujen määrän 26:een.
Etruscon uusien Ford-mallien moottori on vakiona 130-hevosvoimainen, mutta saatavana on myös tehokkaampi moottori, joka on puoli-integroiduissa 160- ja vaneissa 170-hevosvoimainen. Molempien moottorivaihtoehtojen yhteyteen on tarjolla myös 6-portainen automaattivaihteisto.
Vaneista kookkaampi on mallimerkintää V 6.6 SF kantava 6,7-metrinen erillisvuodemalli, kun 6-metrisessä V 5.9 DF:ssä on takana poikittainen parivuode.
Etruscon uusista Transit-alustalle rakennettavista puoli-integroiduista autoista kompaktein on 7-metrinen erillisvuodemalli T 6.9 SF. Loput kolme ovat pituudeltaan 7,34 metriä, ja joukosta löytyvät T 7.3 SF- ja T 7.3 SCF -erillisvuodemallit ja saarekevuoteellinen T 7.3 QCF. Kaikkiin puoli-integroituihin Ford-malleihin saa halutessaan manuaalisen nostovuoteen, ja vuoteentekomahdollisuus istuinryhmään on niin ikään tarjolla kaikkiin pohjaratkaisuihin, jolloin autossa on makuupaikat yhteensä viidelle matkaajalle.
Etruscon uusi 6-metrinen Ford-retkeilyautomalli CV 600 DF erottuu ulkoisesti neljästä Fiat-sisarestaan. Valmistajan mukaan vaikutelma on itsevarma mutta samalla hienovaraisen tyylikäs. Tarjolla on valkoisen ulkovärin lisäksi musta ja harmaa metalliväri. Vakiomoottorina on 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Ford Transit 2.0 l EcoBlue, mutta kaikki Suomessa myytävät Etruscon Ford-retkeilyautot ovat automaattivaihteisia.
Uuden Ford-mallin pohjaratkaisu perustuu Etruscon Fiat-pohjaiseen CV 600 DB -retkeilyautoon, eli siinä on takana poikittainen parivuode – kolmannen makuupaikan saa rakennettua istuinryhmästä. Huomionarvoista on Transit-retkeilyauton Ducato-malleja selvästi suurempi 209 sentin sisäkorkeus.
Etruscon Ford-mallien hintoja ei ole vielä julkistettu.
EHG ei ole ainoa matkailuautovalmistaja, joka tarjoaa Ford-malleja. Esimerkiksi ranskalaisen Challengerin joissakin puoli-integroiduissa malleissa on alustana etuvetoinen Transit.