Volkswagenin alusta asti täyssähköiseksi suunniteltu ID. Buzz -”hippibussi” on herättänyt paljon kiinnostusta. ID. Buzz on jo saatavissa tila- ja pakettiautona, mutta Volkswagenin oma ID. Buzz -retkeilyauto on tulossa vasta vuonna 2025, jolloin auton pidemmän version on tarkoitus tulla saataville.
Jo viime syksynä saksalainen Ququq esitteli varustepaketin, jolla ID. Buzzin saa muunnettua retkeilykäyttöön. Käyttötarpeen mukaan autoon tai pois autosta siirreltävissä oleva Ququq BusBox-4 lisää makuupaikat sekä modulaarisen ulkokeittiön, jossa on kaasuliesi, pesuallas sekä paikat jääkaapille/pakastimelle ja kahdelle 10-litraiselle tuorevesisäiliölle.
Ensimmäinen perusteellinen, tosin vielä prototyyppivaiheessa oleva retkeilyautomuunnos ID. Buzzista esiteltiin suurelle yleisölle 265 000 kävijää vetäneillä Stuttgartin CMT-messuilla 14.–22.1.2023. Asialla oli kokenut konvertoija, pieni saksalaisfirma Alpincamper.
Alpincamper on ottanut lähtökohdakseen lyhyen 4,71 metriä pitkän ID.Buzz Cargo -pakettiauton, ei tila-autoa, joten työtä ei tarvinnut aloittaa ainakaan penkkirivien poistolla.
Pienen keittiön varusteluun kuuluvat muun muassa induktioliesi ja pesuallas sekä paikat 12 litran raikas- ja harmaavesikanistereille. Säilytystilaa löytyy sivupenkistä, jonne on sijoitettu myös Dometicin 20-litrainen jääkaappilaatikko.
Kaasulaitteistoa ei ole. Sähköä saadaan täydennettyä akkuihin katolla olevasta aurinkopaneelista. Lisämaksusta katolle saa sijoitettua toisenkin aurinkopaneelin.
Sisustukseltaan retrohenkiseen autoon järjestyy penkistä makuupaikat kahdelle reissaajalle 1,95 x 1,20 metrin parivuoteessa. Turvavyöllisiä istuinpaikkoja on ohjaamossa kolmelle henkilölle.
Tilantuntua pienen auton sisälle tuo Reimon kompakti nostokatto, joka tarjoaa vain lisää sisäkorkeutta (1,84-metriseksi), ei makuupaikkoja.
Koska ID.Buzz Cargon tavaratilassa ei ole sivuikkunoita, niitä ei ole vakiona myöskään Alpincamperin mallissa, mutta ikkunat asuinosan sivuseinille ovat kuitenkin saatavissa lisärahalla. Valoa tuo hieman osaltaan myös nostokatossa olevat ikkunat.
Toimintamatka jäänee käytännössä reilusti alle 400 kilometriksi. Hintaa autolleen Alpincamper ei ole vielä kertonut.
Kuvat: Alpincamper
Kommentointi on suljettu.
Teppo Lahtinen
Onnistunut konsepti, uudelleen syntynyt hippikansan suosikki. Tosin sähköversiolla ei kovin kauas urbanista ympäristöstä
ei uskalla eikä kannata lähteä. Itsellä 94kw akulla varustettu kulmine, realistinen toimintasäde talvella maximissaan 125km.
Amir Näveri
Taitaa menneillään olevan TM talviautotestin perusteella aikamoinen jääkaappi tämäkin malli.
Jyrki
Taitaa Tepolla olla painava kaasujalka jos 94 kWh akulla pääsee talvella vain 125km. Tai sitten Teppo juttelee lämpimikseen tietämättä mistä puhuu.
Meillä on kaksi täyssähköä, joista pienemmän 32 kWh akulla pääsee talvella kevyesti tuon 125 km ja suuremman 77kWh akulla noin 350 km.