Kia tutkii, onko sähkökäyttöisellä PV5-hyötyautolla edellytyksiä päästä myös retkeilyautomarkkinoille

PV5 on ensimmäinen Kian PBV-strategian (Platform Beyond Vehicle) mukainen tuotantomalli. PV5 tulee tarjolle kolmena eri korimallina, jotka ovat Passenger, Cargo ja Chassis Cab.

Kia hakee täyssähköiselle PV5:lle paikkaa etenkin perinteiseltä pakettiautojen markkinoilta mutta myös henkilökuljetuksista. Kia tutkii parhaillaan myös muun muassa retkeilyautoja muuntavien yritysten kiinnostusta ottaa PV5 valikoimiinsa.

Esillä on ollut myös, että Kia saattaisi itse tehdä kaksi erilaista PV5-pohjaista retkeilyautoa. Niistä toinen olisi kevyempi vaihtoehto, jossa ei olisi esimerkiksi minikeittiötä. Toinen malli olisi varustelultaan kattavampi.

Noin 4,7 metriä pitkää etuvetoista PV5-mallia tilavampi, 5,27 metriä pitkä PV7 on toki luvassa jo vuonna 2027, mahdollisesti nelivetona. Myöhemmin on tulossa vielä lippulaivamalli PV9.

Sähkökäyttöisen PV5:n saumaa retkeilyautokäytössä vähentää muun muassa se tuttu asia, että toimintamatka ei ole vielä kohdillaan. Se asia epäilemättä PV5:n tapauksessakin tulee paranemaan ajallaan.

Kaikki Kia PV5:n malliversiot saavat voimansa 51,5 kWh:n tai 71,2 kWh:n NCM-akulla. Lisäksi PV5 Cargo -pakuversiossa on tarjolla 43,3 kWh:n LFP-akku. PV5 on varustettu 120 kW:n sähkömoottorilla, joka tuottaa 250 Nm:n vääntömomentin.

Kun PV5 Passenger -henkilömalli on varustettu 71,2 kWh:n akulla, mallin toimintamatkaksi Kia ilmoittaa 400 kilometriä.

Luvassa monia muunnosmalleja

PV5-autot on rakennettu Kian E-GMP.S-alustalle (Electric-Global Modular Platform for Service). Alustan ytimessä on integroitu modulaarinen arkkitehtuuri, joka standardoi olennaiset komponentit.

E-GMP.S-rakenteessa hyödynnetään rullalautakonseptia, joka mahdollistaa erilaisten ylärunkomallien integroimisen tasaiselle alustalle. Se antaa mahdollisuuden kehittää monenlaisia PBV-ajoneuvoja, jotka palvelevat eri segmenttejä pienistä suuriin malleihin. Kia kertoo tiedotteessaan kehittäneensä myös järjestelmän, joka mahdollistaa korin osien modulaarisen kokoonpanon palapelin kokoamisen tapaan.

Kia pystynee siis joustavasti tuottamaan eri tarpeisiin PV5-vakiomalleja. Mutta valikoimassa nähdään myös monia muunnosmalleja, kuten liikuntavammaisille suunnattu WAV (Wheelchair Accessible Vehicle), Family, Box Van sekä Light Camper.

PV5-malliston myynti Euroopassa alkaa vuoden 2025 toisella puoliskolla. Muunnosmallien tuotanto alkaa vuoden 2026 aikana.

Lähde ja kuvat: Kia

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *