Matkailuautoja ja -vaunuja valmistavan saksalaisen Knaus Tabbert -konsernin viime vuodesta on alustavien tietojen perusteella odotettavissa hyvin rumia talouslukuja.
Yksi syy myynnin merkittävään laskuun löytyy jo siitäkin, että Knaus Tabbert joutui viime vuoden lopussa sulkemaan tuotannon kahdeksi kuukaudeksi kahdella tuotantopaikkakunnalla, koska niin valmistajan omat kuin jälleenmyyjien varastot olivat päässeet kasvamaan liian suuriksi.
Lokakuussa yritys laittoi toimitusjohtajan vaihtoon, ja joutui erottamaan kaksi hallituksensa jäsentä korruptiosyytösten vuoksi.
Mutta nyt katse on jo tulevaisuudessa, ja Knaus Tabbert uskoo saavansa tänä vuonna vietyä maaliin tarvittavat muutokset päästäkseen uuteen vauhtiin.
Knaus Tabbert tiedotti viime viikolla käyvänsä nyt läpi intensiivistä vakautus- ja uudelleenjärjestelyprosessia. Talousjohtaja Radim Sevcik sanoo tiedotteessa suorasanaisesti, missä mennään: – Olemme viime kuukausina tehneet päättäväisiä toimia ja käynnistäneet tarvittavat optimointitoimenpiteet saadaksemme Knaus Tabbertin takaisin raiteilleen.
Knaus Tabbert on jo vähentänyt kaikkien neljän tuotantopaikkakuntansa työntekijöiden määrää yhteensä 15 prosenttia ajanjaksolla lokakuusta 2024 helmikuuhun 2025.
Muutoksia tehdään myös johdossa. 1 toukokuuta alkaen yhtiön johtoryhmään tulee uusi jäsen, Jochen Hein (Chief Operating Officer). Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa Knaus Tabbertin kilpailijan, Erwin Hymer Groupin digitalisaatiostrategian kehittämisessä digitalisaatiojohtajana. Knaus Tabbert kertoo rekrytoineensa myös Adrian entisen myyntijohtajan.
Mallivuodesta 2026 alkaen Knaus Tabbert aikoo lisätä tuotannon tehokkuutta yksinkertaistamalla matkailuajoneuvojensa alustavalikoimaa. Sitä pörssiyritys ei kertonut, mikä alusta on mahdollisesti jäämässä kokonaan pois valikoimista.
Yritys aikoo myös kovalla kädellä eliminoida mallivuoden 2026 valikoimista matkailuajoneuvojen tuoteversiot, joiden kysyntä on uusien kriteerien mukaisesti riittämätön. Osana tuotevalikoimansa optimointia Knaus Tabbert kertoo lopettavansa kokonaan Cascan-luksusretkeilyautojen valmistuksen.
Knaus Tabbert kertoo jo lopettaneensa yhteistyön sellaisten tavarantoimittajien kanssa, joiden tuotteet tai palvelut eivät tuottaneet riittävästi lisäarvoa asiakkaille. Nähtäväksi jää, miten tämä mahdollisesti tulee näkymään matkailuajoneuvoissa asti.
Kuvat: Knaus Tabbert
Keskustelu