Koeajossa: Ford Transit -alustainen Challenger 287GA -matkailuauto

Ranskalaisen Challengerin matkailuautot ovat palanneet Suomen markkinoille. Meille tuotavissa puoli-integroiduissa on alustana Ford Transit, ja pohjoismaiseen varusteluun kuuluu käyttöä helpottava diesellämmitys.

Alustavalmistajasta riippumatta kaikki Challenger-mallit ovat etuvetoisia ja lähtökohtaisesti alle 3,5-tonnisia, mutta kokonaismassan korottamiset ovat mahdollisia – Fordin kohdalla korotettu massa on 4 100 kiloa.

Challenger 287GA on viiden hengen auto, sillä apukuskin takana oleva poikittaistuin on muutettavissa lanneturvavyölliseksi istuimeksi, jolla matkustetaan selkä menosuuntaan. Massiivisen teleskooppijalan varassa olevan sohvapöydän ympärille mahtuu viisi henkeä.

Reilun 400 newtonmetrin väännön omaava puoli-integroitu Transit kulkee kevyesti sallittuja moottoritienopeuksia. Maantievoittoisen koeajon keskikulutus oli hiukan alle 12 l/100 km.

Sähköisesti ohjattu 6-portainen momentinmuunninautomaatti vaihtaa pehmeästi. Kuljettajan työskentely-ympäristö on varsin henkilöautomainen, ja mittaristo on selkeä.

Koeajettu Challenger 287GA 170 Automatic Graphite Edition Premium jätti itsestään hyvän kuvan työn jäljen ja varustelun osal­ta, eikä ranskalaismerkkiä kannata vierastaa myöskään Ford Transitin tai diesellämmityksen vuoksi…

Challenger 287GA -asuntoauton sohvaryhmä ja ohjaamo.
Challenger 287GA:n ohjaamon lattia on 12 senttiä korkeammalla kuin asunto-osa. Pöydästä ja sohvatyynyistä saa yhden hengen tilapäisvuoteen.
Challenger 287GA -matkailuauton sähkötoiminen ylävuode.
Sähkötoimiselle ylävuoteelle noustaan tikkailla. 250 kilon kuorman kestävä vuode lisää auton massaa.

Challenger 287GA -matkailuauto kuvattuna takaa.

 

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 2/2021 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.