Matkailuautoon lämpöä dieselillä

Varsinkin matkailuautojen vuokrakäytössä diesellämmitin on ehdoton varuste, sillä lämmittimen polttoaineen ei pitäisi päästä loppumaan vahingossa.

Matkailuajoneuvojen lämmittimet jakavat mielipiteitä. Onko Alde parempi kuin Truma? Eli nestekiertoinen vai ilmalämmitys? Melko uusi kiistanaihe on se, voiko diesel korvata nestekaasun.

Yhden koeajon perusteella jälkimmäiseen kysymykseen on helppo vastata: voi, jos puhutaan nykytekniikasta. Vastauksen pohjana ei ole Webasto-pohjainen diesellämmitin, joka riittänee retkeilyautoissa, vaan vedenlämmittimellä (10 litraa) varustettu kuuden kilowatin Truma-diesellämmitin, jonka synnyttämää lämpöä kierrätettiin eco- ja high-puhallustehoilla. Sähköllä lämmitysteho on 900/1 800 wattia.

Varsinkaan Keski-Euroopassa ei katsota hyvällä, jos matkailuajoneuvon kaasulämmitin on päällä ajon aikana. Tässä lienee yksi syy diesellämmittimien yleistymiselle. Diesellämmittimen kohdalla käyttöön liittyvä rajoitus koskee tankkausta: sen ajaksi lämmitin pitäisi sammuttaa.

Truman diesellämmittimen käyttö ei poikkea valmistajan kaasukäyttöisen lämmittimen käytöstä kuin siinä, että ohjaistaulusta voidaan valita polttoaineeksi sähkö tai diesel, ei sähköä tai kaasua. Muussa käytettävyydessä pisteet ropisevat diesellämmittimen pussiin.

Haiseeko diesellämmitin?

Diesellämmittimestä saadut kokemukset perustuvat Challenger 287GA:n koeajoon, joka on luettavissa kokonaisuudessaan Caravan 2/2021:stä. Diesellämmittimen ”pakoputki” näkyy takarenkaan yläpuolella – mutta pakokaasuja ei näy.

Diesellämmitin ottaa polttoaineen auton omasta dieseltankista, niin kaasupullojen hankintaan, liikutteluun ja ennen kaikkea kaasun riittävyyteen liittyvät ongelmat jäävät lähes tyystin historiaan. Lähes siksi, että diesellämmittimen yhteydessä tarvitaan kaasua lieden ja jääkaapin tarpeisiin, mutta tässä käytössä kaasua kuluu huomattavasti vähemmän, kuin mikä on sen menekki ajoneuvoa lämmitettäessä.

Kaikkein merkittävin etu liittyy lämmityspolttoaineen määrään, sillä sen näkee suoraan auton polttoainemittarista – lämmityspolttoaineen ei pitäisi päästä loppumaan vahingossa. Automaattinen kaasupullonvaihtaja vähentää kyllä (perinteisesti yöaikaan osuvasta) kaasun loppumisesta aiheutuvaa harmia, mutta ainakin kokemattomalle karavaanarille kaikki kaasupulloihin ja kaasun käyttöön liittyvä on haasteellista – paljonko sitä on jäljellä, paljonko sitä kuluu jne. – ja jopa hiukan pelottavaa. Eikä kaasupulloja saa samalla tavalla ”mistä ja milloin vain”, kuten saa dieseliä.

Liikkumisen kannalta on merkittävää, että diesellämmitin ei pysty käyttämään dieseltankkia tyhjäksi. Truman mukaan diesellämmittimen polttoaineenkulutus on 220–630 ml/h, eli lämmitykseen kuluu vuorokaudessa maksimissaan 15 litraa dieseliä. Parin vuorokauden lämmitys maksaa näin ollen pahimmillaan noin 40 euroa, eli nestekaasulämmitys tulee ehkä hiukan edullisemmaksi. Ja koska diesel otetaan auton omasta tankista, niin hiukan edullisemman polttoöljyn käyttö ei ole mahdollista.

Kokemuksia diesellämmittimestä hankittiin viikon 8 lopulla ilmestyvän Caravan-lehden numerossa 2/2021 koeajetusta puoli-integroidusta Challenger 287GA:sta. Koeajon ja koehaisteluiden perusteella on helppo todeta, että modernin diesellämmittimen olemassaoloa ei haista sen paremmin auton sisällä kuin ulkopuolellakaan.