Henkilöautolla tehdyt testitulokset eivät ole suoraan sovellettavissa matkailuautojen renkaisiin.
Matkailuauton valmistaja käyttää ajoneuvossa alkujaan pakettiautoksi suunnitellun auton alustaa tai valmista pakettiautoa. Alustaa on saatettu myös hieman muuttaa matkailuautoon paremmin sopivaksi. Eroavuus tavalliseen henkilöautoon on niin suuri, että rengasliikkeessä pitäisi myyjän osata ehdottomasti valistaa matkailuautoon renkaita hankkivaa.
Se ei kuitenkaan ole helppoa, testituloksiin viitattaessa myyjän on osattava kertoa kaksi olennaista asiaa:
Uudet renkaat hankkiva tekee useiden satojen eurojen ostopäätöksen. Ei ihme, että hän tutkii ennen ostopäätöstään muun muassa autolehtien rengastestejä.
Rengasketjut tarjoavat myös nettisivuillaan informaatiota, joka on usein peräisin esimerkiksi Tekniikan Maailman, Tuulilasin tai saksalaisten AutoBildin ja ADACin tekemistä testeistä. Tarkoitus tiedonjakamiselle on hyvä, mutta matkailuautoon renkaita hankkivan kannalta vähemmän onnistunut.
Lukijalle esitetystä netin suppeasta materiaalista ei yleensä selviä, että testitulokset eivät koske matkailuautoilla tehtyjä testejä. Edes pakettiautojen testien tuloksia ei esitetä.
Saksan suurimman autoilujärjestön ADACin nettisivuilla on helmikuussa 2019 julkaistu testitulos. Siitä saa viitteitä siitä, millaisiin asioihin uusien renkaiden ostajan kannattaisi huomionsa kiinnittää.
Testiautona oli Volkswagen Transporterin uusin malliversio. Sen rengaskoko on 215/65 R16C. Rengasmerkinnän viimeinen kirjain C viittaa pakettiautoon ja/tai matkailutarkoitukseen valmistettuun ajoneuvoon.
Testin renkaat ostettiin rengasliikkeistä. Niiden tuotantoajankohta varmistettiin, ja ennen testin aloittamista renkailla ajettiin noin 450 kilometriä.
Testissä tutkittiin 16 eri valmistajan kesärenkaita ajettaessa märällä ja kuivalla asfaltilla. Lisäksi tutkittiin rengasmelua, renkaan kulumista ja renkaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen.
Suurimmat erot renkaiden välillä tulivat esiin ajettaessa märällä asfaltilla.
Märkäominaisuuksista kertovan osa-alueen testitulos on kooste useista testeistä. Niissä mitattiin märällä asfaltilla erilaisilla nopeuksilla ajettaessa renkaan jarrutusominaisuuksia, vesiliirtoa, sivuttaispitoa ja sutimista. Testirata oli joko kokonaan tai osittain 7 millimetriä syvän vesipatjan peittämä.
Renkaiden väliset erot osoittautuivat suurimmiksi juuri märällä asfaltilla. Tutkituista renkaista yhdeksässä havaittiin puutteita. Niistä suurimmat koskivat renkaan sivuttaispitoa.
Lisäksi neljä rengasta sai niin huonoja testituloksia renkaiden jarrutusominaisuuksista märällä asfaltilla, etteivät ne vastaa renkaille asetettavia vaatimuksia.
Useiden rengasmerkkien kulutuskestävyys osoittautui erinomaiseksi, mutta vastaavasti niiden märkäominaisuudet olivat alle keskitason tai jopa heikkoja.
Alla olevassa graafissa on yksi märällä asfaltilla tehdyistä testituloksista. Se koskee jarrutusmatkan pituutta 80 km/h nopeudesta (autossa on ABS-jarrut).
Kaikkien uusien renkaiden ominaisuudet ovat märällä asfaltilla erilaiset kuin kuivalla tienpinnalla. Mitä suurempi on vesipatja, sitä enemmän renkaalta vaaditaan.
Järkevä kuljettaja alentaa nopeutta, sillä varsinkin Suomessa asfalttitien ajourat muodostavat helposti onnettomuusriskin. Riski kasvaa ajettaessa kaarteessa.
Useissa matkailuautoissa auton etuakselin raideväli on pienempi kuin taka-akselilla. Valmistaja on halunnut saada asuinosan korin vakaammaksi kasvattamalla raideväliä taka-akselilla. Niinpä kaarteessa etupyörät kulkevat eri kohdassa uraa kuin takapyörät. Vesiliirron yllätys kasvaa.
Renkaat ovat yksi matkailuauton kriittisimmistä turvallisuustekijöistä. Auton pyörä koskettaa tien pintaa vain matkalla, joka vastaa kämmenen mittaa. Märkä asfaltti vähentää kitkaa, ja renkaissa on huomattavimmat erot juuri märissä olosuhteissa.