Mitsubishi Fusossa on helppo yhdistää toimistotyöskentely ja reissaaminen – ja siis vaikeampaa erottaa työ ja vapaa-aika

Fuso-brändillä on ikää jo 90 vuotta. Kawasakissa Japanissa pääkonttoriaan pitävän Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation -yrityksen pääomistaja on Mercedes-Benzin omistama Daimler Truck, joka on yksi maailman suurimmista hyötyajoneuvojen valmistajista. Niinpä myös Fuso NomadPro -konseptin takana riittää osaamista ja uskottavuutta.

Hankkeen lähtölaukaus liittyy koronapandemian siihen vaiheeseen, jossa kysyntä kaikenlaisista etätyöratkaisuista kävi kuumimmillaan, mutta ei kiinnostus etätyöhön ole hävinnyt mihinkään.

Alustana NomadProssa on muun muassa Japanissa suosittu Fuso Canter -kevytkuorma-auto. Vaikka siitä on olemassa myös nelivetoinen malli, projektissa sitä ei käytetä. Siitä voi päätellä sen, että autoa ei ole niinkään ajateltu seikkailuihin hankalammin tavoitettavissa luontokohteissa vaan enemmänkin lyhyihin reissuihin hyvillä teillä ajaen.

Luonnonläheisyys on kuitenkin keskeisenä ideana. Ulkoa NomadPro näyttää vähän suljetulta kontilta, mutta toinen sivuseinä saadaan avattua ylöspäin napin painalluksella, jolloin luontokin avautuu lähemmäksi. Seinän alaosa ei nouse vaan laskee, jolloin käyttöön saadaan samalla myös terassi ulkotilassa oleiluun.

Etätoimistosta ”poistuttaessa” NomadPro Canter tarjoaa keskeisiä matkailuauton mukavuuksia kodikkaassa japanilaishenkisessä sisutuksessa. On minikeittiö pesualtaineen ja induktioliesineen, suihku ja makuupaikat kahdelle henkilölle.

NomadPro ei ole tarkoitettu tuotantoon, vaan esittelemään Fuso Canterin monikäyttöisyyttä. NomadPron ideoita voi toki tuotantoon päätyä jonkin muunkin valmistajan nappaamana. Sen verran kiinnostavasta konseptista on kuitenkin kyse, että täysin toimiva prototyyppi kiertää ahkerasti erilaisissa tapahtumissa.

Kuvat: Mitsubishi Fuso