Euroopan johtaviin luksusluokan matkailuautojen valmistajiin lukeutuva Niesmann+Bischoff päivitti keskimmäisen mallinsa iSmove- ja Flair-mallien aiemmin viitoittamaan asuun. Todella merkittävä uudistus on alustatoimittajan vaihtuminen.
Niesmann+Bischoff eli N+B tiedottaa nostavansa Arto-mallilla Mercedes-Benz Sprinter -alustaisten täysintegroitujen matkailuautojen varustelun täysin uudelle tasolle. Tämän legendaarisen matkailuautomallin uusi sukupolvi perustuu merkin jo aiemmin esittelemien iSmoven ja Flairin muotokieleen niin sisältä kuin ulkoa.
Vuonna 1998 esitelty täysintegroitu Arto sai kymmenen vuotta sitten uuden ilmeen, ja nyt on seuraavan mallipäivityksen aika. Samalla N+B siirtyy käyttämään Mercedes-Benzin alustaa: tähän saakka Artot rakennettiin iSmove-mallien tapaan Fiat Ducaton ja Al-Kon alustalle. N+B:n kalleimmassa mallisarjassa Flairissa alustana on Iveco Daily.
”Se, että siirrämme nyt sekä iSmoven että Flairin sisustus- ja muotoiluratkaisuja Artoon, oli itsestään selvää, kun otetaan huomioon näiden kahden mallisarjan menestystarina”, kertoo Niesmann+Bischoffin toimitusjohtaja Hubert Brandl yhtiön tiedotteessa.
”Mutta emme olisi Niesmann+Bischoff, jos olisimme tyytyneet vain siihen. Etsimme aina jotakin erityistä matkailuautoihimme, ja tällä kertaa asetimme itsellemme tehtäväksi kehittää ensimmäisen todellisen linerin Mercedes Sprinter -alustalle. Ja mielestäni olemme onnistuneet siinä vakuuttavasti.”
Uudesta Artosta on kaksi pohjaratkaisua. 7,82 metriä pitkä kaksiakselinen Arto 78 pohjautuu iSmove 6.9 E -malliin ja 9,06-metrinen kolmiakselinen Arto 88 Flair 880 -pohjaratkaisuun. Uuden Arton 2,4 metrin leveys korostaa sen asemaa liner-luokan ajoneuvona. Arto 78:n kokonaismassa on 4,5 tonnia, Arto 88:n 5,5 tonnia.
Kaksoispohjan tavara- ja huoltotiloihin pääsee käsiksi korkeiden ja ajoneuvon helmaan integroitujen sivuluukkujen kautta. Erityisen ulosvedettävän ja helposti lastattavan säilytystilaratkaisun avulla tavarat voi järjestää optimaalisesti omaan käyttöön sopivasti.
Uudessa Artossa on myös luokkansa suurimmat vesisäiliöt: raikasvesi 300 litraa ja harmaavesi 200 litraa. Muita ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat lisävarusteena saatava kiinteä 170 litran WC-tankki ja 120 litran kaasutankki.
Artossa on vakiona integroitu 150 ampeeritunnin litiumakku, jota voidaan laajentaa jopa 450 Ah:iin. Lisäksi on jopa 660 watin aurinkomoduulit, mukaan lukien MPPT-aurinkosäädin (Maximum Power Point Tracking), 3 000 watin invertteri ja 100 ampeerin laturi.
Kaikki helman tavarantilaluukut, asunto-osan ovi ja takatallin luukut voidaan lukita ja avata keskuslukitusjärjestelmällä, jonka toiminnot voidaan ohjelmoida esimerkiksi niin, että vain apukuljettajan puoleiset luukut avautuvat.
Keskuslukituksen ohella Suomeen maahantuotavissa Arto-malleissa on vakiona erittäin kattavasti kuljettajan ajomukavuutta lisääviä varusteita, muun muassa aktiivinen etäisyysvaroitin, multimediajärjestelmä peruutuskameralla, 92 litran polttoainetankki, vahvistettu etuakseli, sähköinen seisontajarru ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Myös tavallisesti liner-pakettiin sisällytetyt etuikkunan sähköisesti säädettävä kaihdinverho, laajakulmaiset ulkopeilit, panoraamakattoikkuna, akustinen verhoilu sisäseinissä, ohjaamon Komfort-istuimet kallistus- ja korkeussäädöllä, tuplalasit ohjaamossa, froli-jousitus takavuoteessa ja hyttysverkko-ovi ovat uuden Arton vakiovarusteita. Samoin vakiona toimitetaan myös levennetty etuakselin raideväli, takatallin ovi kuljettajan puolella, nestekiertoinen Alde-lämmitys ja keraaminen WC-istuin.
Arto 78:n lähtöhinta on Suomessa 177 700 euroa, Arto 88:n 197 130 euroa.
Keskustelu