Kaben suurin mallivuosiuutuus on prototyyppiasteella oleva Mercedes-Benz-alustainen puoli-integroitu.
Ruotsalaisvalmistaja esitteli mallivuodelle 2020 Mercedes-Benzin uuden Sprinterin etuvetoalustalle rakennetut täysintegroidut Crown-mallit sekä taka- ja nelivetoisena tarjottavat Sprinter-koriset Van-retkeilyautot. Nyt Kaben Sprinter-tarjonta kasvaa kahdella puoli-integroidulla mallilla, jotka ovat juuri tulossa tuotantoon. Uutuuksista ei ole vielä julkaistu kuin piirroskuvia.
– Otamme mallivuoden 2021 myötä jälleen uuden askeleen eteenpäin ja lanseeraamme Sprinter-alustalle rakennettavat puoli-integroidut Royal x780- ja x880-mallit, kertoo Kaben tekninen johtaja ja varatoimitusjohtaja Mikael Blomqvist.
Sprinterin etuvetoalustalle rakennettavista Royal-malleista x780 on 7,75-metrinen ja x880 8,78-metrinen. Puoli-integroitujen uutuuksien leveys on 249 senttimetriä. Etuvetoisissa Mercedes-puoli-integroiduissa on 170-hevosvoimainen moottori ja 9-portainen automaattivaihteisto.
Uusissa crossover-malleissa on aivan ohjaamon takana sähkötoiminen nostovuode. Auton takaosassa olevassa vuoteessa on spiraalipatja, paksu petauspatja ja säädettävä pääpuoli. Vuoteen pehmustetussa päädyssä on kaksi erillistä lukulamppua ja tunnelmavalaistus. Kylpyhuoneessa on kääntyvä vesi-wc, suihkukaappi ja pesuallas.
Istuinryhmässä on pehmeälinjainen kulmasohva ja lisäistuinpaikka. Molemmissa uutuusmalleissa on viisi makuupaikkaa ja neljä turvavyöllistä paikkaa. Viidennen matkustajapaikan saa lisävarusteena.
– Sprinterin ja Al-Ko:n räätälöidyn alustayhdistelmän ansiosta voimme nyt tarjota täysimittaisia ja hyvin varusteltuja matkailuautoja, joissa on henkilöauton kaltaiset ajo-ominaisuudet, kertoo Mikael Blomqvist.
Kabe on tehnyt kehitystyötä matkailuautojensa ajoturvallisuuden eteen.
– Matkailuautojen valmistajana meillä on erityinen vastuu passiivisesta turvallisuudesta eli siitä, mitä tapahtuu todellisessa törmäystilanteessa. Kaben vakaassa matkailuautokorissa on liimattu rakenne, rakennetta vakauttavat ulkonemat ja erittäin luja kiinnitysjärjestelmä auto-osaan. Olemme nyt lisäksi täydentäneet rakennetta akun ja vesisäiliön ympärille asennetuilla teräskehyksillä, jotka estävät akun ja vesisäiliön liikkumisen mahdollisessa törmäystilanteessa. Myös auton uudessa pöytärakenteessa pöytälevyn voi nyt kätevästi taittaa pois ajon ajaksi, Mikael Blomqvist kertoo.