Karoo oy julkisti Adventure-vaunuprojektinsa noin 1,5 vuotta sitten. Nyt Düsseldorfissa 29.8.–7.9.2025 Caravan Salon -messuilla on koittanut aika astua kunnolla julkisuuteen – esitellä koko alalle, mitä jyväskyläläinen yritys on saanut aikaan.
Täysin valmista vaunua ei Düsseldorfissa kuitenkaan vielä nähdä. Ensimmäisen tuoteprototyypin on tarkoitus valmistua syksyn mittaan, ja vaunun varsinaiset toimitukset alkavat vuonna 2026.
– Karoo Adventure on suunniteltu vastaamaan tämän päivän matkailun tarpeita, kuten helppoutta, vapautta, joustavuutta ja riippumattomuutta. Tämä trendi näkyy erityisesti retkeilyautojen kasvavassa suosiossa. Karoo vastaa samaan tarpeeseen matkailuvaunujen puolella. Ihmiset eivät ole enää tottuneet vetämään isoja vaunuja, ja autojen sähköistyminen tuo aivan uudenlaisia vaatimuksia energiatehokkaaseen vetämiseen. Tässä ilmanvastuksella on ratkaiseva merkitys. Lisäksi suuri akusto ja integroidut aurinkopaneelit mahdollistavat matkailun täysin omilla ehdoilla, sanoo tiedotteessa toimitusjohtaja Pyry Huhtala.
Karoon muotoilujohtaja Anssi Mustonen toteaa suunnittelun lähtökohtana olleen tuoda matkailuvaunut tähän päivään hyödyntämällä ajoneuvoteollisuudesta tuttuja ratkaisuja ja muotokieltä.
– Olemme integroineet mukaan automaailman suunnittelumetodit, kuten simulaatiot, joiden avulla vaunun ilmanvastus on saatu erittäin alhaiseksi. Tämä tekee vaunusta mullistavan ja hyvin vedettävän myös sähköautoilla. Kompakti koko helpottaa käsittelyä myös kokemattomalle kuljettajalle.
– Ihmisillä on entistä enemmän harrastuksia ja välineistöä – usein myös sähköavusteisia. Tämä loi uusia tarpeita vaunun suunnittelulle. Siksi teimme vaunusta kokoaan suuremman ja monipuolisemman hyödyntämällä muunneltavia tiloja, toimintoja ja kalusteratkaisuja. Suuret ikkunat, panoraamakatto ja avautuvat seinät yhdistävät sisä- ja ulkotilat saumattomasti luontoon, Mustonen kuvailee.
Varsinaisilta mitoiltaan kyseessä on pieni vaunu, joka tarjoaa kuitenkin petipaikat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Vaunun kokonaiskorkeus on 2,16 metriä ja kokonaispituus 5 metriä. Korin pituus on 4,23 metriä. Kokonaisleveys on 2,05 metriä, sisällä leveyttä on 1,75 metriä.
Karoon sivuilla ei ole vielä tietoa painosta. Projektissa lähtökohtana oli tehdä alle 750-kiloinen vaunu, jotta se pysyisi katsastusvapaana, mutta ihan siihen ei taideta päätyä.
Caravan-lehden haastattelussa 1,5 vuotta sitten Pyry Huhtala kertoi, että ennakkomyynti suunnataan etenkin Saksaan, Norjaan ja Suomeen. Ennakkomyynti sujui hyvin, ja 500 ennakkotilauksen raja täyttyi nopeasti. Nyt tilauksia on kertynyt jo yli 650. Vaunun hinta alkanee noin 30 000 eurosta.
Huhtala sanoo ennakkotilausten määrän vakuuttaneen myös yhteistyökumppaneita.
– Ennakkotilaajat ovat olleet tärkeitä myös tuotekehityksen kannalta, sillä asiakaskyselyjen avulla olemme saaneet arvokasta tietoa siitä, mikä tuotteessa on merkityksellistä ja mikä ei.
Suomessa suunnitellun vaunun valmistus ja kokoonpano tehdään jossain muussa eurooppalaisessa maassa, mutta tarkemmin valmistusmaata ei ole vielä päätetty.
Kuvat: Karoo
Keskustelu