Caravan-lehti somessa

Vihdoinkin: Ducatoon saa nyt oikean automaattivaihteiston

Matkailuajoneuvot

Vihdoinkin: Ducatoon saa nyt oikean automaattivaihteiston

Matkailuajoneuvoalan yksi merkittävimmistä mallivuosiuutuuksista on Fiat Ducaton uusi 9-portainen automaattilaatikko.

Suosituimman matkailuautoalustan on saanut tähän saakka paitsi manuaalivaihteisena myös robotisoidulla vaihteistolla. Robotisoitu vaihteisto helpottaa ajamista merkittävästi, mutta ominaisuuksiltaan se ei vastaa oikeaa automaattivaihteistoa. Ajosuunnanvalitsimen käyttö on pientä arpapeliä, ja varsinkin mäkisessä maastossa vaihteisto arpoo pykäliä.

Nyt tilanne muuttuu kertaheitolla merkittävästi, sillä uuden mallivuoden Ducatoon saa 140-, 160- ja 180-hevosvoimaisten moottoreiden yhteyteen 9-portaisen 9Speed-momentinmuunninautomaatin – siis ”oikean” automaatin, ei kaksoiskytkinautomaattia.

Käytössä on kolme ajotilaa eli normaali, eko ja power, joiden valintakytkin on vaihteenvalitsimen vieressä. Eko-tilassa vaihteisto vastaa kaasun käyttöön pehmeämmin, power-tilassa nimensä mukaisesti ärhäkämmin. Eko-tila on tietysti polttoainetaloudellisin vaihtoehto.

Fiatin mukaan yhdeksän vaihdetta mahdollistavat vääntömomentin optimaalisen käytön ja erinomaisen ajomukavuuden. Automaattisessa Drive-ajotilassa järjestelmä valitsee ja kytkee vaihteet tietysti ajo-olosuhteiden – nopeuden, kuormituksen, kaltevuuden – mukaisesti.

Jos vaihdetta vaihdetaan usein tai erittäin vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi mäkisessä maastossa, niin Autostick-manuaalikäyttö mahdollistaa pienemmän vaihteen säilyttämisen parantaen suorituskykyä ja estäen vaihteiston ylikuumentumisen. Manuaalikäyttö aktivoidaan siirtämällä vaihdevipu ensin vasemmalle, minkä jälkeen vaihteita vaihdetaan siirtämällä vipua eteen- ja taaksepäin.

1 kommentti

1 kommentti

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Matkailuajoneuvot

Y l ö s