Ruissaloon saapuneiden erikoisten yhdistelmien rekisterikilvissä oli kaiken lisäksi kansallisuustunnus A, eli vieraat olivat tulleet peräti Itävallasta. Kyse oli Poysdorfin vanhojen ajoneuvojen harrastajakerhon seitsemännestä traktoriajelusta ulkomaille.
Ihan kotinurkilla noita ajeluita ei tosiaan tehdä, vaan nytkin oli matkaa taitettu jo parisen tuhatta kilometriä. Marssivauhdin ollessa vain noin 25 kilometriä tunnissa kuluu matkaan myös aikaa, ja nyt oli puksuteltu jo yli sata tuntia ratissa.
Tukholmasta Turkuun rantautunut seurue jatkaa alkuviikosta päästä Helsingin kautta Lyypekkiin ja kohti kotia.
Ranskan reissulla 2014 kulki karavaani Eiffel-tornille saakka.
Itävaltalaisille reissu on jo seitsemäs.
Liechtensteinissa karavaania vastassa oli 2012 itse ruhtinas Hans Adam II.
Tällaisia karavaanarivieraita harvoin näkee Suomessa.
Kaikki ”veturit” eivät olleet kotimaisia Steyer-merkkisiä, vaan olipa mukana yksi punainen ”Massikka” eli Massey Ferguson vuodelta 1960. Sen perässä oli vaununa Suomessakin tuttu puolalainen Poksi.
Poksissa majoittuu mukavasti.
Josef Christ esittelee kerhon edellisten traktoriretkien kuvia, joita on vaunun ovessa.
Reittikartasta päätellen tälle porukalle ei riittänyt huristelu vain kotikonnuilla.
Nämä yhdistelmät käänsivät päitä Ruissalossa – ja kääntävät vielä muuallakin..
Matkalaisten vanhin vetotraktori oli vuoden 1948 Steyer, jonka perässä oli itäsaksalaisvalmisteinen vaunu. Entisen itäblokin tuotteissa olikin sopivan nostalginen ulkonäkö kauemmin kuin länsivaunuissa.
Menopeli saa olla vanhakin, kunhan se kulkee eteenpäin.
Katoksen ansiosta ei haittaa, vaikka pitkällä matkalla pääsisi sade yllättämään.
Jos vaunun takaseinässä on tällainen varoitus nopeudesta, on se syytä ottaa tosissaan. Traktorilla kun ei vedetä vaunua rekkojen vauhtia, vaikka lomamatka olisikin pitkä.