Arvokasta dataa

Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2024

Caravan-lehti sai mainiot arvostelut tuoreeltaan tehdyssä lukijatutkimuksessa (juttu sivuilla 10–11). Tulosten mukaan jokaista numeroa luetaan tarkasti, pitkään ja useaan otteeseen. Caravanilla on yhä vankka asema SF-Caravan ry:n suosittuna jäsenetuna sekä suomalaiset leirintämatkailun ystävät yhdistävänä julkaisuna.

Lukijatutkimuksia meille jo lähes 20 vuoden ajan tehnyt Focus Master oy on usein hämmästellyt poikkeuksellisen kovia tuloksiamme yli sadan tutkitun aikakauslehden joukossa – harrastelehdissähän Caravan on Suomen suurimpia ja pohjoismaisten verrokkiensa rinnalla suurin. Esimerkiksi painetun lehden lukemiseen käytettävä aika on selvästi isompi kuin monilla muilla vastaavilla julkaisuilla, tyypillisesti puolesta tunnista tuntiin tai jopa yli.

Median käyttötavat ovat kuitenkin muuttumassa, mikä näkyy tuloksissa hienoisesti mutta samalla selvemmin kuin koskaan aiemmin. Tänä vuonna lehden on voinut valita myös pelkästään sähköisenä, ja näin on tehnyt vajaa viidennes vastanneista. Mielenkiintoista on, että digitaalisessa näköislehdessä julkaistaan samat sisällöt kuin painetussa, mutta niiden lukeminen näytöltä on pinnallisempaa – siis kursorisempaa ja lyhytjännitteisempää – kuin paperilta. Tunnistatko ilmiön?

Koko arvokas vastausaineisto otetaan huomioon tuotoksiamme kehittäessä ja jatkotoimia suunniteltaessa. 

Caravan-lehden somekanavat ovat monelle edelleen vieraat, mutta verkkosivustot sentään tunnettiin melko hyvin. Lehden verkkosivuilla rikottiin viime vuonna miljoonan sivulatauksen raja, vaikka joka kolmannen vastaajan mielestä sisältöjä ei saisi julkaista netissä nykyistä enempää. Moni piti hyödyllisenä matkaa suunniteltaessa Leirintäoppaan sivustoa ja esimerkiksi muiden karavaanareiden sinne kirjoittamia aluearvosteluja. Toisaalta joissakin yksittäisissä avoimissa vastauksissa sivuille kirjautumista pidettiin hankalana ja käyttöliittymää kankeana.

Kaiken digivouhottamisen keskellä jotkut haikailevat takaisin aikoja, jolloin kaikki luettiin vielä paperilta. Yhdessä vastauksessa kirjoitettiin näin: ”Omalla kohdalla lehden loppuminen (digilehteen siirtyminen) oli suuri haitta, en lue enää mitään. Ensi kaudella täytyy tilata oikea lehti kotiin. Jotenkin nyppii tää nettimaailma, lehti on niin helppo. Sitä vain selailee, ja se on aina läsnä.” Onko siis niin, ettei digitaalisia sisältöjä ”löydetä”, koska ne eivät ole näppärästi näkösällä vaan älypuhelimessa näpäytyksien päässä?

Koko arvokas vastausaineisto otetaan huomioon tuotoksiamme kehittäessä ja jatkotoimia suunniteltaessa. Lukijoiden ehdotuksissa on paljon onkeen otettavaa. Toisaalta – liikoja ylpeilemättä – jotain on tehty oikein, jos 34 prosenttia vastaajista kokee lehden sisältöjen muuttuneen kahdessa vuodessa parempaan suuntaan ja 61 prosentin mielestä taso on pysynyt ennallaan. Eiköhän laadukkaalle ja monipuoliselle karavaanarijournalismille riitä tilausta jatkossakin.

Pauli Salokangas
päätoimittaja

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *