Caravan-lehden pääkirjoitus 1/2017
Lukijatutkimuksia selaillessa se selvisi nopeasti: Caravan-lehti on poikkeuksellisen pidetty, tarkkaan luettu ja visusti säilytetty julkaisu. Uutena päätoimittajana onkin todettava, että nyt jo eläkepäiviään viettävä Pekka Heinonen onnistui yli 20-vuotisen rupeamansa aikana erinomaisesti. Häneltä perityt saappaat täyttääkseni jalkaan oli pakko vetää useampikin villasukka.
Edeltäjän viitoittamalla tiellä olisi ollut ehkä turvallista jatkaa, mutta jonkin verran olemme kuitenkin poikenneet tutulta reitiltä. Alkuvaiheessa uudistukset koskevat konkreettisimmin lehden ulkoasua, kun taas sisällön suuntaa on tarkistettu vain vähän. Sen voin silti luvata, että lehteä tehdään jatkossakin ensisijaisesti sinulle, arvoisa lukijamme, tartuitpa julkaisuun säännöllisesti tai satunnaisemmin, kukaties jopa ensimmäistä kertaa.
Hahmotellaksemme peruslukijasta jonkinlaisen karikatyyrin, karavaanareissa on paljon heitä, joilla on keskimääräistä enemmän aikaa ja varallisuutta. Lisäksi harrastukseen liittyvät vahvasti perinteisesti miehisinä pidetyt mielenkiinnon kohteet kuten autot, tarvikkeet ja muu tekniikka. Caravan-lehden lukija onkin tyypillisimmillään lähes kuusikymppinen mies. Sen ikäisen jälkikasvu ei välttämättä enää innostu yhteisistä reissuista tai on jo lentänyt pesästä.
Lukijatutkimusten luoma stereotyyppi kuitenkin vääristää todellisuutta sikäli, että monelle leirintämatkailu on – tai oli – nimenomaan koko perheen yhteinen harrastus. Vaimo saattaa tehdä lopullisen päätöksen kalustohankinnassa, lasten tai lastenlasten sana painaa kohdevalinnassa, jollakin jopa lemmikit seuraavat mukana… ja lopulta reissulla koetut elämykset ovat koko porukalle yhteisiä!
Perhelähtöisyydestä on siis syytä pitää kiinni lukijakunnan ikääntyessäkin. Lehteä ei voi tehdä pelkästään keskivertolukijalle siksikään, että karavaanarien joukkoon havitellaan ylipäänsä nykyistä nuorempia ikäpolvia. Leirintämatkailun perhelehti on paljon luvattu, mutta tavoitteenamme on huomioida kaikenikäiset ja -sorttiset karavaanarit siten, että jokainen lukija löytäisi sisällöstä itselleen edes jotakin.
Siihen me lehden tekijät olemme kuitenkin varautuneet, että varsinkin visuaalisesti raju muutos herättää ajatuksia puolesta ja vastaan. Tottuminen ottaa aina aikansa, mutta ikävää sekin olisi, jos uudistus ei hetkauttaisi 140 000 lukijaamme lainkaan. Palautteenne on meille siis ensiarvoisen tärkeää lehden kehittämiseksi nyt ja jatkossa.
Pauli Salokangas
päätoimittaja