Caravan-lehti somessa

Kesä löytyy läheltäkin

Pääkirjoitus

Kesä löytyy läheltäkin

Caravan-lehden pääkirjoitus 4/2019

Alueisännän iloinen tervehdys, matkamökki parkkiin, markiisi auki ja uudet perunat kiehumaan. Laineen liplatus, lempeä tuulenvire ja vilpoinen nurmikko varpaiden alla. Kiireetön tunnelma ja ympärillä parasta mahdollista seuraa. Mölkkypalikoiden kalahdukset, grillimakkara, kylmä juoma ja saunan päälle pulahdus ilta-auringossa.

Suloinen suvi on taas totta, ja lomailija nauttii elämästä, kuka missäkin. Pääosa karavaanareista viettää kesää mieluiten koti-Suomessa. Siksi myös tämän lehden pääpaino nojaa tutusti – mittavasta Kroatia-spesiaalista huolimatta – lähimatkailuun. Tärppejä tarjoillaan esimerkiksi Helsinkiin, Kalajoelle ja Ahvenanmaalle, mutta Leirintäoppaan uudistuneelta verkkosivustoltakin voi etsiä omaan makuun sopivaa lomakeidasta. Niitä on listattu palveluun jopa viitisen sataa.

Yhden loma on toisen sesonki, eikä matkailuala aivan mitätön olekaan, sillä jopa 150 000 suomalaista saa siitä elantonsa. Vuonna 2017 matkailuun kulutettiin maassamme kaikkiaan 15 miljardia euroa. Pyöritämme matkailumarkkinaamme pitkälti itse yhtäältä maantieteellisistä syistä ja toisaalta siksi, että Suomessa riittää monenlaista nähtävää ja koettavaa ihan omasta takaa.

Ulkomaalaisten meille kantamia rahoja ei kannata silti väheksyä, koska matkailu on ainoa vientiala, joka maksaa Suomeen myös arvonlisäveron. Vientiin rinnastettava matkailutulo oli toissa vuonna 4,6 miljardia eli 2,6 prosenttia maan bruttokansantuotteesta. Muihin sektoreihin verrattuna matkailu on samaa kokoluokkaa kuin metsäteollisuus ja suurempi kuin elintarviketeollisuus tai kaikki korkean teknologian vienti.

Tekeillä olevan hallitusohjelman soisi muotoutuvan sellaiseksi, että se rohkaisee suomalaisia liikuttamaan rahan lisäksi myös itseään. Tätä ajatusta vastaan sotii muun muassa polttoaineen verotuksen kiristäminen, joka kirpaisee etenkin tien päällä viihtyviä karavaanareita. Leikkauksia pähkäillessään hallituksen olisi kuitenkin pidettävä yllä optimismia matkailualan toimijoissa, jotta ne uskaltaisivat jatkossakin rekrytoida osaajia ja tehdä investointeja. Resursseja tulisi loihtia jostain myös paikoin pahasti rapautuneen tiestön kohennustoimiin.

Maailmankuulut reissumiehet Riku Rantala ja Tunna Milonoff ovat myyneet tv-ohjelmaansa yli 200 maahan. Ensi vuonna esitettävässä sarjassaan Madventures-kaksikko aikoo tarttua uuteen kiinnostavaan matkailukohteeseen, Suomeen. Hurjapäiden mukaan moni ulkomainen media- ja somevaikuttaja hehkuttaa maatamme juuri nyt, joten samalla haastetaan myös suomalaiset katsomaan lähelle uusin silmin ajatuksella ”löydä uusi matkakohde, uusi perinneruoka ja uusi tekeminen”. Sellaisen haasteen voi heittää kesäksi myös kaikille karavaanareille.

Pauli Salokangas
päätoimittaja

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pääkirjoitus

Viikon luetuimmat




Yhteistyökumppanit


 




Y l ö s