Mercedes Sprinterin uudistuminen laittoi Hymerit uusiksi

Hymerin uutuustarjonta tulee olemaan laajempaa kuin vuosikausiin. Ansio tästä lankeaa Mercedes-Benzille, joka uudisti Sprinter-pakettiautonsa perinpohjaisesti. Merkittävin Hymer-uutuus on täysin uusi Modern Comfort eli B-MC, josta tulee tarjolle sekä puoli- että täysintegroituja malleja.

Hymer oli ainoa matkailuajoneuvovalmistaja, joka oli mukana Mercedes-Benzin uuden Sprinterin kehitystyöryhmässä. Sprinter uudistui perusteellisesti, ja samassa yhteydessä taka- ja nelivetoisten mallien rinnalle esiteltiin uudet etuvetoiset mallit – ja etuvetoinen Sprinter kiinnostaa tietysti matkailuajoneuvovalmistajia.

Hymerin uusi B-MC rakentuu kolmen keskeisen elementin yhdistelmästä. Mercedes-Benz Sprinterin uudistetun etuvetoversion jatkeena on Hymerin kehittämä uusi kaksoispohjainen SLC-alusta ja ympärillä Hymerin patentoima toisen sukupolven PUAL-korirakenne. Euroopan moderneimmaksi markkinoidussa matkailuautossa on myös täysin uusi sisustus.

Etuvetoisessa Sprinterissä on 143- tai 177-hevosvoimainen 2,2 litran diesel, jonka jatkeena on 6-portainen manuaalivaihteisto tai 9-portainen automaatti, jonka valitsinvipu on sijoitettu ohjauspylvään oikealle puolelle viikseen Mercedeksen henkilöautojen tapaan. Multimediajärjestelmät on niin ikään uusittu kokonaan, ja tarjolla on 7- ja 10-tuumainen näyttö.

Uuden Sprinterin tekniikan etuna on se, että autosta saadaan kevyempi, ja se on loogisemmin rakennettavissa. Kun tämä yhdistetään Hymerin uuteen alustaan, lopputuloksena on paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu kevyempi uuden sukupolven matkailuauto.

Tasainen sisälattia

Ensimmäisen kerran SLC-alusta esiteltiin uudessa Fiat-pohjaisessa B-klasse Supreme Linessa vuosi sitten. Erillisjousitetun taka-akselin toimittaja on Al-Ko, mutta muuten uusi alusta on kokonaan Hymerin käsialaa.

Kaksoispohjallinen alusta on 36 senttiä korkea, minkä ansiosta kaikki matkailuajoneuvotekniikka on sijoitettu akseleiden väliin. Tällä on paljon merkitystä painopisteelle, joka on saatu näin mahdollisimman alas ja keskelle. Itse asunto-osan kannalta etuna on se, että lattia on tasainen, ja eri toimintojen sijoitukset voidaan suunnitella entistä vapaammin ja liikkuminen ilman porrastusta on helpompaa. Kaksoispohjassa on tilaa myös tavaroille, ja luukkuja on sekä ulkona että sisätiloissa.

Uusi alusta säästää myös painossa. Esimerkiksi kaikki lähiaikoina esiteltävät integroidut B-MC I -mallit ovat alle 3,5-tonnisia neljän hengen autoja. Alle 7-metrisen B-MC I 580 -erillisvuodemallin ajovalmis massa on 2 990 kiloa, joten mallin saa Alden nestekiertoisella lämmityksellä neljälle matkustajalle B-ajokorttiluokkaan.

Kaikkea painonsäästöä ei ole käytetty tähän tarkoitukseen, vaan painovaraa on pystytty hyödyntämään myös vesitankkeihin: raitista vettä mahtuu mukaan nyt 180 litraa, ja harmaavesisäiliö on 150-litrainen. Vahvistuneen rakenteen ansiosta myös takatallissa on runsaasti kantavuutta eli peräti 350 kiloa – ja lisävarusteisena jopa 450 kiloa.

Tarkemmin uudesta B-klasse Modern Comfortista eli B-MC:stä sekä muista Sprinterin uudistumisen myötä uudistuneista Hymer-malleista kerrotaan Caravan-lehden syyskuun numeron laajassa uutuuskatsauksessa.

Hymer tarjoaa tiettyihin malleihinsa uuden kattovuoteen: ylös nostettavan katon alla olevalle vuoteelle noustaan tikkaita pitkin, ja ”vintille” voidaan johtaa myös lämmityskanava.