Hampurin kielto vanhoille dieseleille astuu voimaan torstaina

Hampurin ydinkeskustan tietyille katuosuuksille on jatkossa asiaa vain uusimmilla matkailuautoilla.

Vanhempien  ja melko uusienkin diesel-henkilöautojen ja kuorma-autojen ajokielto Hampurin ydinkeskustan alueella tulee Saksassa ensimmäisenä voimaan huomenna torstaina. Pohjois-Altonan kaupunginosassa on kaksi katuosuutta, jotka suljetaan. Toimenpide ei kuitenkaan koske sellaisia dieseleitä, jotka täyttävät Euro 6-normin mukaiset päästömääräykset. Sen sijaan päätös koskee Euro 4- ja Euro 5 -dieseleitä.  Matkailuautoista vain kaikkein uusimmat täyttävät Euro 6 -päästönormin.

Päätöksen syynä on EU:n komission Saksan valtiolle esittämä vaatimus ilmanlaadun parantamiseen johtavien toimenpiteiden pikaisesta toteuttamisesta. Luultavasti päätöksen avulla halutaan ennen muuta osoittaa EU:n komissiolle, että Saksassa ”toimitaan aktiivisesti ja konkreettisesti”.

Silmänlumetta?

Ainakin aluksi rajoitus on  voimassa vain kahdella katuosuudella. Niistä pidempi on Stresemannstrassella sijaitseva noin 1 600 metriä pitkä katuosuus. Lyhyempi Max-Brauer-Alleella sijaitseva osuus on vain noin 600 metriä pitkä. Pidemmällä osuudella kielto ei koske kuorma-autoja lainkaan, ja toisellakin osuudella kuorma-autoista ainakin jäteautot saavat ajaa. Henkilöautot matkailuautot mukaan lukien sen sijaan ovat kiellon piirissä kuimmallakin kadulla.

Autoilujärjestöt ovat kriittisiä. Niiden arvion mukaan toimenpiteen vaikutukset alueen ilman puhdistumiseen ovat kyseenalaisia. Poliisin valvontakaan ei ole ongelmatonta, sillä Euro 5 -normin täyttäviä autoja ei voi erottaa Euro 6 -vaatimukset täyttävistä. Niinpä poliisi silmäilee tarkasti, että alueelle ajavien autojen tuulilasissa on Euro 6 -tarra.

Jotta autot, joita ajokielto koskee, saataisiin ohjattua rajoitettujen katuosuuksien ohitse, alueelle on pystytetty noin 100 kiertotielle ohjaavaa liikennemerkkiä.

Valvontaa myös tehoiskuin

Poliisi on kuitenkin ilmoittanut, että alueella toteutetaan ”tavanomaista liikennevalvontaa”. Se tarkoittaa ennakolta ilmoittamatta tapahtuvia tarkastuksia. Joinakin päivinä poliisi on kertonut luultavasti toteuttavansa valvonnan ”tehoiskuin”.

Koska useissa kaupungeissa suhtautuu hyvin ymmärtäväisesti väärin pysäköityihin ulkomaan rekisterissä oleviin autoihin, voisi kuvitella samaa linjaa sovellettavan ajokieltoalueella – ainakin aluksi. Jos niin tapahtuu, poliisi jättää ajokieltoalueelle pysäköidyn auton tuulilasiin kirjelappusen, jossa toivotaan turistin ystävällisesti noudattavan sääntöjä. Lopuksi poliisi toivottaa turistille hyvää lomaa Saksassa.