Hymer-konsernilta Toyota-alustainen Crosscamp-retkeilyauto

Erwin Hymer Groupin uusin tuotemerkki on Crosscamp, jonka toistaiseksi ainoa malli on Toyota Proacesta tehtävä nostokattoinen retkeily-/monitoimiauto.

Nostokattoinen Crosscamp ei täytä sisäkorkeuden osalta Suomen matkailuautojen autoverottomuusehtoja, joten Toyota-retkeilyauto ei ole tulossa Suomen markkinoille.

Alle 5-metrisen Crosscamp-retkeilyauton pohjana on Toyota Proace Verso -tila-auto, joka rakennetaan monikäyttömalliksi Erwin Hymer Group -konsernin uudella retkeilyautotehtaalla Saksan Isnyssä.

Hymerin mukaan uutuusmallin sisätilaratkaisut ja henkilöautotyyppinen kokoluokka tarjoavat laajat käyttömahdollisuudet: Crosscamp on tila-automainen arkiauto, joka muuntuu helposti pakettiautoksi tavarankuljetuksiin.

Autoverollinen retkeilyauto

Crosscampissa pystyy majoittamaan neljä henkilöä: auton katolla on nostovuode, jossa on 120 x 200 -senttinen parivuode, ja lisäksi matkustamon istuimista voidaan rakentaa 114 x 199 -senttinen parivuode.

Toyota Proacen ohjaamo on varsin henkilöautomainen.

Matkailukäyttöä varten autossa on kompaktit keittiö- ja tavaransäilytysyksiköt. Nämä yksiköt sekä matkustamon istuimet voidaan helposti siirtää pois autosta ja muuttaa Crosscamp pakettiautoksi.

Koska Crosscampissa on liukuovi korin molemmilla puolilla, keittiöyksikkö voidaan kätevästi siirtää myös auton ulkopuolelle. Uutuuteen on saatavissa paljon lisävarusteita – esimerkiksi dieselkäyttöinen Webasto-lisälämmitin, jolla lämmitetään asunto-osaa.

Crosscampin myynti alkaa Saksassa nyt huhtikuussa, ja sen myyntiverkosto pohjautuu siellä Toyotan jälleenmyyjiin sekä osittain Erwin Hymer Group -kauppiasverkostoon. Saksassa Crosscampin lähtöhinta on 43 000 euroa.

Crosscamp ei täytä sisäkorkeuden osalta Suomen matkailuautojen mittamäärityksiä, joten se olisi meillä autoverollinen auto. Näin ollen uutuusmerkki ei ole tulossa Suomen markkinoille.