Caravan-lehti somessa

Hymerin itseajava Galileo-matkailuautokonsepti tähyilee tulevaisuuden rentoon reissaamiseen

Monille ajaminen on korkean iän tai huonontuneen terveydentilan vuoksi liian rasittavaa. Itseajava matkailuauto avaisi uusia matkailumahdollisuuksia myös heille.

Pinnalla

Hymerin itseajava Galileo-matkailuautokonsepti tähyilee tulevaisuuden rentoon reissaamiseen

Visioissa karavaanari saa matkata pitkienkään ajomatkojen turhia rasittamatta.

Autoteollisuuden visioissa itseajavat autot on nähty jo pidempään yhtenä suurista teknisistä kehityssuunnista, ja projekteja on käynnissä kaikkialla. Esimerkiksi joukkoliikenteessä ja tavarankuljetusajoneuvojen puolella on jo otettu kiinnostavia askeleita. Mutta matkailuajoneuvojen osalta kierrokset eivät ole käyneet kovin kuumana, vaikka tälläkin alalla kehitystä seurataan tarkasti.

Visioissa rento oleminen matkailuautossa, maisemien katseluun keskittyminen ja auton antamien turistiopastusten katsominen ja kuunteleminen tienpäällä voisi alkaa heti matkan alkaessa – kuskin ei tarvitsisi enää istua paikallaan puristaen rattia kovassa liikenteessä. Kuljettaja olisikin pikemmin ”vain” matkustaja, joka voisi vaikka käskyttää matkailuauton vievän hänet nyt Inariin ja sen jälkeen istahtaa vaikka sohvalle katsomaan elokuvaa tai lähteä nukkumaan.

Hymer aloitti itseajavien matkailuautojen tutkimisen ja testaamisen jo muutamia vuosia sitten Pohjois-Amerikassa.

Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla Hymer esitteli Vision Venture -konseptimallinsa, jolla tähyiltiin vuoteen 2025. Galileo-konseptillaan Hymer puolestaan tutkailee sitä, millainen matkailuauto voisi olla runsaan kymmenen vuoden päästä vuonna 2030.

Galileon osalta puhutaan eräänlaisesta ”sähköisestä skeittilaudasta”, jonka päälle pystyisi helposti tiputtelemaan erilaisia pohjaratkaisuja ja varusteluita.

Galileossa on kyse myös kokonaisesta matkailualaa palvelevasta ekosysteemistä eikä vain yksittäisistä ajoneuvoista. Visioissa esimerkiksi auton vuokraaja saa alleen asiakkaan tarpeiden mukaan lennossa räätälöitävän kokoonpanon autosta. Esimerkiksi täyssähköisen Galileon akku valittaisiin reissuun sen mukaan, minkälaista akkukapasiteettia kyseiselle matkalle tarvittaisiin.

Kun matkailuautossa ei tarvittaisi enää perinteistä ohjaamoa kuljettajaa ja kakkoskuskia varten, matkailuauton pohjaratkaisujen suunnittelulle vapautuisi valtavasti uusia mahdollisuuksia.

Galileo-konseptissa itse matkustaminen olisi silkkaa luksusta, mutta luksusta olisi tarjolla myös päästäessä perille.

Visioiden itseajavat matkailuautot tarjoaisivat taatusti erilaisen matkakokemuksen.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Olli Nikkanen

    27.9.2019 klo 09:55

    Oma visioni on, että jos ja kun autonominen autoilu muuttuu todellisuudeksi ja käytännössä toimivaksi, muuttuvat kaikki autot pikku hiljaa matkailuautojen suuntaan. Autoista tulee olohuoneita, joissa matkustajien viihtyminen tulee tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Ei puhuta enää ajo-ominaisuuksista tai suorityskyvystä. Tärkeintä on mukavuus ja viihtymiseen liittyvät elementit; viihde-elektroniikka, nettiyhteydet, nukkumismahdollisuudet sekä mahdollisuudet ruokailuun ja erilaisiin kylmiin ja kuumiin juomiin. Eli juuri niihin asioihin, mihin viihtyminen kotonakin perustuu.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s