Korkeista nopeuksistaan tunnetut Saksan autobahnit saattavat saada nopeusrajoitukset, mikäli maan hallitus toteuttaa sille annetut ehdotukset.
Hallituksen asettama ilmastonsuojelukomitea esittää liikenteen ympäristövaikutuksen pienentämiseksi muun muassa 130 km/h nopeusrajoituksen asettamista moottoriteille, kertoo Reuters. Muita ehdotuksia ovat kiintiöt hybridi- ja sähköautoille, dieselautojen verohelpotusten poistaminen ja polttoaineveron korottaminen vuodesta 2023 alkaen.
Esitysten avulla Saksan on tarkoitus saavuttaa Euroopan unionin asettamat päästötavoitteet, mutta ehdotusten uskotaan saavan ristiriitaisen vastaanoton innokkaasti autoilevien saksalaisten keskuudessa. Maassa on vallinnut 1970-luvulta ajatus ”Freie Fahrt für freie Bürger” (vapaiden kansalaisten vapaa ajaminen), mikä on antanut autoilijoille mahdollisuuden ajaa suuressa osassa maan moottoritieverkkoa haluamallaan nopeudella.
Deutsche Wellen mukaan nopeusrajoituksesta tehty tutkimus osoittaa saksalaisten olevan jyrkästi eri mieltä asiasta: 52 prosenttia hyväksyi 120–140 km/h nopeusrajoituksen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kun 46 prosenttia vastaajista vastusti ajatusta.
Komissio ennakoi ehdotusten saavan nihkeän vastaanoton. Raportin luonnoksessa todetaan, että jokaista ehdotettua keinoa ei tulla hyväksymään ja että ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää poliittista joustavuutta, diplomaattisia taitoja sekä kompromissihalukkuutta.
Maan hallitus on pahassa välikädessä, sillä toisaalta sen on suojeltava maalle tärkeää autoteollisuutta ja toisaalta se pyrkii saavuttamaan päästötavoitteet.
Komitean ehdotuksia ei ole vielä viimeistelty, ja ne on määrä raportoida maaliskuun lopussa. Tämän jälkeen muutokset sisällytetään ilmastonmuutoslakiin, jonka hallitus haluaa saattaa voimaan tänä vuonna.