Kesälomakohteeksi palkittu Vehoniemen Automuseo

Kangasalla sijaitseva Vehoniemen Automuseo on oiva kesäreissun käyntikohde.

Vehoniemen Automuseo on yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista automuseoista. Olavi ja Lilja Sallinen perustivat museon vuonna 1983 Kangasalle kauniille Vehoniemenharjulle. Matkan varrella perheen tytär Leila Suutarinen otti enemmän vastuuta museon toiminnasta, ja nykyisin Leilan tytär Pauliina on samassa roolissa.

Leila Suutarisen mukaan Vehoniemen vahvuus on ollut aina itsenäisyys:

– Tehdään eri tavalla kuin muut museot: hyvät ja huonot päätökset tehdään nopeasti, ja itse on tehtävä, jotta homma pyörii.

Vapaaehtoinen pääsymaksu ja kahvila

Museon omien autojen lisäksi näytillä on ajoneuvoharrastajien sekä ulkomaisten museoiden ja kokoelmien ajoneuvoja. Kokoluokkaa löytyy kääpiöautoista loistoautojen kautta 1900-luvun alkupuolen kuorma-autoihin. Kaikki museon autot ovat ajokuntoisia, sillä Olavi Sallisen kerrotaan sanoneen, että ”autot on tehty ajamista varten – myös museoautot”.

Vehoniemessä esillä olevat ajoneuvot vaihtuvat, ja koronavirusepidemian seurauksena käytävätilaa on aiempaa enemmän.

Autojen lisäksi näytillä on useita kaksipyöräisiä: niin moottoripyöriä, mopoja kuin polkupyöriä. Täysikokoisten ajopelien ohella ihailtavina on muun muassa henkilö- ja kuorma-autojen pienoismalleja sekä rekisterikilpiä.

Automuseoon on vapaa sisäänpääsy, ja museon kahvila tarjoaa muun muassa maistuvia munkkeja ja valkosuklaakakkuja.

Museo on avoinna syyskuun puoliväliin saakka päivittäin kello 10–19 ja kesäperjantaisin säävarauksella kello 22 asti. Lisätietoa löytyy museon nettisivuilta.

Vuoden ajoneuvomuseo 2020

Automuseoiden neuvottelukunta ry. valitsi yksimielisesti Vehoniemen Automuseon vuoden 2020 ajoneuvomuseoksi. Palkinnon myöntämistä perusteltiin Olavi ja Lilja Sallisen perheen pitkäaikaisella, nykyään kolmannessa sukupolvessa jatkuvalla työllä ajoneuvokulttuurin parissa, sopivalla annoksella luovaa hulluutta sekä liiketaloudellisella osaamisella. Tästä käy hyvänä esimerkkinä hyvin suunniteltu ja toteutettu joukkorahoituskampanja, joka mahdollisti museon viime kesänä avatun laajennuksen.

Palkinnon taustalla oleva Automuseoiden neuvottelukunta ry. on Suomessa toimivien moottoriajoneuvomuseoiden yhteistyöelin, joka aloitti toimintansa vuonna 2007. Neuvottelukunnan tavoite on keskinäisen yhteistyön kehittäminen, yhteinen viestintä ja toisilta oppiminen.

Amerikkalainen Detroit Electric Car Company rakensi 1907–39 yhteensä 13 000 sähköautoa. Vehoniemessä olevassa Model 97:ssä on 4-hevosvoimainen sähkömoottori.

Neuvottelukuntaan kuuluu nykyään 20 ajoneuvomuseota. Koordinaattorina toimii tieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo Mobilia opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Museovirasto on osallistunut asiantuntijana neuvottelukunnan työhön.

Automuseoiden neuvottelukunta ry. on valinnut vuodesta 2017 lähtien keskuudestaan Vuoden ajoneuvomuseon. Koska absoluuttisesti parasta ei pystytä määrittelemään, palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminnallaan edistänyt merkittävällä tavalla ajoneuvomuseoiden yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.

Ennen Vehoniemen Automuseota Vuoden automuseoksi on valittu Espoon Automuseo (2019), Vaasan Auto- ja Moottorimuseo (2018) ja Ylämyllyllä oleva Myllyn vanhat autot (2017).