Syksyn ja alkutalven runsaiden vesisateiden sekä kylmän keskitalven ennakoidaan aiheuttavan tieverkolle vaikean kelirikkokevään.
– Vesimäärät olivat alkutalvesta jo monilla teillä suuria, ja koska tänä talvena lunta on ollut koko maassa, vettä tulee riittämään kevään sulamisvaiheessa, sanoo tiedotteessa maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Sorateillä nähtäneen pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, jonka aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena.
Kelirikon vakavuus riippuu suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset pitävät uhkaavan kelirikon kurissa.
Vaikka koko maassa on ollut päällysteiden kannalta hyvä talvi, ikääntyneet päällysteet voivat kuitenkin paikoin reikiintyä.
Länsirannikolla päästäneen Väyläviraston mukaan normaalilla tai keskivaikealla kelirikolla. Sen sijaan Suomen keskiosissa on eniten runkokelirikolle alttiita teitä, sillä siellä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon.
Lapissa teiden kelirikkokausi alkaa yleensä huhtikuun puolivälissä ja kestää sääoloista riippuen jopa kesäkuun lopulle. Näillä näkymin vaikein kelirikko olisi tänä vuonna tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin.
Lapin Ely-keskuksen alueen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1 160 kilometriä, josta päällystettyjen teiden osuus on 320 kilometriä ja sorateiden 840 kilometriä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Pirkanmaalla on viime vuosina kelirikon vuoksi yleensä asetettu painorajoituksia alle 40 kilometriä, ja sillä tasolla ennustetaan tänäkin keväänä mentävän.
Autoilijoiden havaitsemat, teille syntyneet liikennettä vaarantavat reiät voi merkitä esimerkiksi risulla tai havulla ja ilmoittaa niistä Tieliikennekeskusten Tienkäyttäjän linjalle p. 0200 2100.
Lähteet: Väylävirasto, Lapin Ely-keskus, Pirkanmaan Ely-keskus