Käytetyistä matkailu- ja retkeilyautoista on kova kysyntä, ja ostajissa on paljon alle 30-vuotiaita.
Lisääntyneen kotimaanmatkailun kasvattama matkailuajoneuvokauppa jatkui tasaisen vauhdikkaasti läpi koko alkukesän.
Suomen suurimpiin autoketjuihin lukeutuvan J. Rinta-Jouppi Oy:n verkkosivutilastot osoittavat, että matkailuajoneuvojen kysyntä oli kesäkuun aikana jopa 16 prosenttia korkeampi kuin toukokuussa. Samalla oli havaittavissa, että lähes 30 prosenttia matkailuautoista ja -vaunuista kiinnostuneista oli 25–34-vuotiaita.
– Karavaanimatkailu mielletään iäkkäämpien ihmisten suosimaksi harrastukseksi. Tilastomme osoittavat kuitenkin, että tällä hetkellä vain noin 13 prosenttia matkailuajoneuvoista kiinnostuneista on yli 65-vuotiaita. Lisäksi miltei puolet eli 47 prosenttia kiinnostuneista oli naisia, kertoo J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.
– Vuosi sitten markkinoilla mietittiin kuumeisesti, miten hankkia uusia asiakkaita matkailuajoneuvoille ja kuinka saada nuoremmat sukupolvet innostumaan näistä tuotteista. Koronapandemian vuoksi peruuntuneet ulkomaanmatkat ja tästä kaikesta aiheutunut pettymys ovat täysin yllättäen kasvattaneet matkailuajoneuvojen suosiota yhä nuorempien keskuudessa. Tilastomme osoittavat, että matkailusta nauttivat suomalaiset eivät jää lepäämään laakereilleen vaan etsivät vaihtoehtoisia lomaratkaisuja muun muassa matkailuautojen muodossa.
J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan kaikkien yrityksen kesäkuussa myymien matkailuautojen keskihinta oli noin 47 580 euroa ja matkailuvaunujen hieman yli 26 000 euroa. Kaikista J. Rinta-Joupin myymistä matkailuajoneuvoista vaunuja oli noin kolmannes.
Matkailu- ja retkeilyautot ovat säilyttäneet asemansa halutuimpina tuotteina, vaikka matkailuvaunujen kysyntä onkin nousussa.
– Kesäkuussa myymiemme uusien matkailuautojen keskihinta oli suurin piirtein 72 400 euroa, kun taas käytettyjen keskihinta oli 39 600 euroa. Hinta toisaalta selittää, miksi juuri käytetyt, hyvät matkailu- ja retkeilyautot viedäänkin nyt käsistä koko maassa. Tällä hetkellä moni autokauppias tuskailee etsiessään hyviä vaihdokkeja myytäväksi, sillä kotimaanmatkailu käy nyt kuumempana kuin aikoihin, ja markkinoilla on huutava pula laadukkaasta kauppatavarasta, toteaa J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi.
Kuva J. Rinta-Jouppi Oy