Lapin lumettoman ajan matkailu on kääntynyt selvään kasvuun. Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi vuonna 2019 touko–lokakuussa 7 %. Vastaava luku viime talvisesongilla, marras–huhtikuussa oli 3 %. Lumettomana aikana Lapissa kirjattiin miljoona yöpymisvuorokautta, koko vuonna rekisteröityjä yöpymisiä on noin 3 miljoonaa.
Lumettomana aikana kotimaisten matkailijoiden rekisteröidyt yöpymiset kasvoivat 7 % ja kansainvälisten yöpymisten määrä 6 %. Kokonaisuudessaan majoitusmyynti kasvoi huikeat 16 %. Vapaa-ajan matkustajien määrä kasvoi reilut 3 %. Työmatkustus kasvoi huimat 20,7%, mutta erityisesti siinä näkyy piikki muun muassa Lapissa järjestetyn mittavan sotaharjoituksen takia.
Talvikauden ulkopuolella Lapin matkailu painottuu yhä voimakkaasti kotimaisiin matkailijoihin, 71 % yöpymisistä oli kotimaisia ja 29 % ulkomaisia.
Eniten Lapissa touko–lokakuussa rekisteröityneissä majoitusliikkeissä yöpyivät ulkomaalaisista saksalaiset (58 000 yöpymistä), norjalaiset (32 000 yöpymistä) yhdysvaltalaiset (20 000 yöpymistä), ruotsalaiset (18 000 yöpymistä) ja alankomaalaiset (16 000 yöpymistä). Ulkomaalaiset viipyivät Lapissa keskimäärin yhdessä majoitusliikkeessä 1,6 yötä ja suomalaiset 2 yötä.
– Lumettoman ajan matkailun kasvattaminen on Lapin matkailustrategian 2020–2023 tärkein tavoite. Pitkäaikainen panostaminen markkinointiin, tuotekehitykseen ja yhteistyöhön on lumettoman ajan matkailun kasvun edellytys. Tämän vuoden tulokset ovat lupaavia, mutta panostuksia kasvuun vaaditaan, sanoo Lapin liiton tuoreen matkailustrategian valmistelusta vastannut projektipäällikkö Kristian Sievers.
Lapin yhteisen markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssasen mukaan tulokset ovat kesän kannalta rohkaisevia.
– Talven suhteen meillä on takana monta kovan kasvu vuotta ja talven osalta kasvu näyttääkin nyt tasaantuvan. On upeaa nähdä, että myös lumeton aika on saatu nousuun, sen markkinointiin on viime vuosina satsattu. Uudet lumettoman ajan asiakkuudet ovat yritysten kannattavuuden, investointien ja työvoiman saatavuuden kannalta todella tärkeitä. Kesän vapaa-ajan matkustuksen saaminen todelliselle kasvu-uralle edellyttää kuitenkin suuremman markkinaosuuden saamista Lapille todella kilpaillussa kansainvälisen kesämatkailun segmentissä. Onnistuminen edellyttää pitkäjänteistä työtä ja merkittäviä yhteisiä markkinointipanostuksia myös jatkossa, Tarssanen sanoo.
Lähde: House of Lapland Oy