Viikonloppuna Turussa järjestetyssä Caravan Show’ssa oli matkailuautojen ja -vaunujen lisäksi esillä lisävarusteita ja tarvikkeita. Omalla osastollaan Messukeskuksessa oli myös pitkän kokemuksen matkailuajoneuvojen jousituksista, huolloista ja asennuksista kerännyt Suomen Vaunuosa Oy:n Perttu Muuronen.
Muuronen oli erityisen innostunut esittelemään messuvieraille perinteikkään jenkkiyritys SuperSpringsin USA:ssa valmistamia SumoSprings-lisäjousia. Niiden kanssa SuperSprings aloitti Euroopan-markkinoille tulon tosissaan vasta viime syksynä.
Mutta miksi voidaan tarvita lisäjousitusta, miksi tehtaat eivät vain toimita aina valmiiksi riittävän hyvällä jousituksella varustettuja matkailuajoneuvoja?
– Menepä katsomaan, minkälaisia matkailuautoja täällä on. Toisissa on peräylitystä 90 senttimetriä, toisissa on 3,20 metriä. Silloin kun tehdas on tehnyt alustan, siellä ei tiedetä, kuinka pitkä siitä matkailuautosta tulee. Peräylitys on nimenomaan se, joka ongelman tulee aiheuttamaan. Siinä haetaan joku kompromissi, joka käytännössä toimii kaikille jollain tasolla.
– Esimerkiksi Fiat Ducaton kohdalla on se ongelma, että alkuperäinen uretaanijousi on muutaman sentin päässä akselista ja alkuperäinen jousi on myös hirveän pehmeä. Seurauksena tapahtuu se ilmiö, että tavarat voivat lentää ilmaan, kun jousitukseen tulee kauhea kynnys. Tuo ongelma poistuu lisäjousien avulla.
Muurosen mukaan SumoSprings on edullisin lisäjousijärjestelmä, mikä markkinoilta löytyy. Lisäjouset taakse maksavat suuruusluokkaa 500 euroa asennettuna.
– Kun kyseessä on uretaani, se toimii ikään kuin vakiopaineinen ilmajousi. SumoSpringsiä on saatavilla kolmea jäykkyyttä, ja korkeus voidaan säätämällä hakea oikeaksi. Tästä saadaan siis jouset suureen kombinaatioon automalleja.