Volkswagenin maahantuoja käy vakavissaan neuvotteluja viime vuonna esiteltyjen Grand California -retkeilyautojen tuonnin ja myynnin aloittamisesta.
Volkswagen on tulossa vahvasti matkailuajoneuvomarkkinoille kahdella Crafter-alustaisella Grand California -retkeilyautomallilla. Uutuuksien valmistus alkaa keväällä Puolassa Wrześnian tehtaalla, joka valmistui pari vuotta sitten juuri Crafterin tuotantolaitokseksi.
Grand Californian tulevista valmistusmääristä ei ole tietoa, mutta ilmeistä on, että Volkswagen on tulossa tosissaan mukaan kasvussa oleville retkeilyautomarkkinoille.
Volkswagenin maahantuoja ei ole ollut ennen kiinnostunut matkailuajoneuvojen tuonnista, koska tarjolla olleet mallit eivät ole olleet sellaisia, että ne olisivat täyttäneet Suomessa autoverottomilta matkailuautoilta vaadittuja ehtoja. Uusien Grand California -mallien myötä tilanne on muuttunut.
– Grand Californiat tekivät vaikutuksen, ja meillä on ikkuna raollaan maahantuonnin aloittamisen suhteen. Emme ole kuitenkaan vielä keskustelleet tehtaan kanssa hinnoista tai muustakaan asiaan liittyvästä, olemme vain ilmaisseet alustavan kiinnostuksemme matkailuautoista. Selvitämme ensiksi sekä markkinat että autojen saatavuuden. Muutaman autot takia hommaa ei kannata aloittaa – myynnin pitää olla kymmeniä autoja – ja meidän pitää pystyä myös vastaamaan kysyntään, kertoi Volkswagen Hyötyautojen johtaja Juha-Pekka Sihvonen syksyllä.
Nyt helmikuun puolivälissä Sihvonen kertoi Caravan-lehden Pekka Virtaselle, että K Auto Oy käy vakavissaan neuvotteluja tehtaan kanssa retkeilyautojen tuonnin aloittamisesta.
– Miltä X:llä alkava hinta sinusta vaikuttaisi, kysyi Sihvonen Virtaselta.
– Kuulostaa varsin kilpailukykyiseltä, vastasi Caravan-lehden edustaja.
Keskustelun edetessä Virtanen kysyi, voisiko uutisoinnissa kertoa, että hinta alkaa X:llä.
– Älä kerro, jos se alkaakin X-1:llä, vastasi Sihvonen.
X on siis tässä vaiheessa vielä salaisuus, mutta X – ja varsinkin X-1 – on lähtöhintana varsin kilpailukykyinen siitäkin huolimatta, että perushintaisia matkailuautoja ei yleensä myydä. Mutta ehkäpä Volkswagenin kohdalla perusvarustelu ei tarkoita mitään karvalakkivarustelua.
Jos tuontineuvottelut etenevät suotuisasti, Grand Californiat ja uusi matkailuajoneuvomaahantuoja esittäytyvät syyskuussa Lahden Caravan-messuilla.
Sihvonen arveli, että retkeilyautojen myynti tulee tapahtumaan muutaman Volkswagenin jälleenmyyjäliikkeen toimesta, tai sitten maahantuoja hoitaa myynnin itse niin, että autoja myyvät jälleenmyyjät saavat siitä oman siivunsa.
Jo aiemmin tuotannossa ollut Transporter-alustainen nostokattoinen California ei täytä Suomen matkailuautomäräyksiä, mutta kahtena pituusversiona valmistettavan Grand Californian kohdalla ei ole sisäkorkeusongelmia. Molempien Grand California -mallien leveys on 204 senttiä.
5,99-metrisessä Grand California 600:ssa on poikittainen takavuodearkku, jonka pituus on saatu kasvamaan lähes kahteen metriin sillä, että vuoteen kohdalla on kyljistä ulkonevat ikkunat. 600-malliin saa ohjaamon yläpuolelle lapsille sopivan noin 160-senttisen vuoteen. Tämän mahdollistamiseksi 6-metrisessä korissa on lievä alkovikyttyrä ohjaamon päällä, ja lyhyemmän Grand Californian katto näyttää jotenkin jälkiasenteiselta.
Pidemmän akselivälin (364 vs. 449 cm) omaava 680-malli näyttää 600-mallia virtaviivaisemmalta lähinnä siksi, että 6,84-metrisessä autossa ei ole etukyttyrää, vaan tuulilasi ja katto muodostavat saumattoman kokonaisuuden. 600-mallin korkeus on 3,03 metriä, 680:n 2,85 metriä. Grand California 680 on puhtaasti kahden hengen retkeilyauto, jonka takaosassa on pitkittäinen parivuode.
Erilaisista vuoderatkaisuista ja katosta huolimatta 600- ja 680-malleissa on samanlaiset sisätilat: keittiö on retkeilyautoille tyypilliseen tapaan sivuliukuoven tuntumassa, vessa/suihku on asunto-osan keskellä, ja ohjaamon istuimet kääntyvät osaksi sohvaryhmää, jossa on kahden hengen matkustajasohva.
Vakiovarustukseen kuuluu 2-liekkinen liesi ja 70 litran jääkaappi. Jääkaappi poikkeaa totutusta, sillä se toimii apteekkikaappimaisesti ulos vetämällä. Myös asunto-osan yläkaapit eroavat perinteisistä, sillä yhden kaapin sijaan kaapissa on erikseen ala- ja yläkaappi.
Retkeilyautoissa on Crafterin tehokkain eli 177-hevosvoimainen 4-sylinterinen turbodiesel, ja vaihteistona on aina 8-nopeuden automaatti. Etuvedon lisäksi Grand Californian saa myös 4Motion-nelivetona.