Koronavirusepidemia on pitänyt saksalaiset matkailuajoneuvoliikkeet kiinni jo kuukausia. Samanlainen on tilanne myös esimerkiksi Belgiassa ja Hollannissa.
Suomalaiset matkailuajoneuvokauppiaat saanevat tänä vuonna myyntiin valmistajilta aiemmin tilaamansa ajoneuvot. Tuotannollisia viivytyksiä on luvassa sekä alusta- että komponenttitoimittajien vaikeuksien vuosi, ja joistakin merkeistä ja malleista tulee todennäköisesti jopa pulaa.
Koska kysyntä ylittänee tarjonnan ja matkailuajoneuvovalmistajat ovat jo myyneet loppuun mallivuoden 2021 tuotantonsa – ja osa jo myös mallivuoden 2022 kapasiteettiaan – niin osa muille markkinoille tilatuista ajoneuvoista saattaa helpottaa suomalaiskauppiaiden tilannetta.
Matkailuajoneuvojen myynti kasvoi viime vuonna Saksassa lähes 45 prosenttia vuoden 2019 tasosta, mutta Euroopan suurin matkailuajoneuvomarkkina ei ole suinkaan kylläinen. Ongelmana on kuitenkin se, että kun liikkeet ovat kiinni, niin kauppa on pysähdyksissä. Saksalaiset matkailuajoneuvokauppiaat eivät tiettävästi ole netissä tapahtuvassa digitaalisessa kaupankäynnissä läheskään samalla tasolla kuin suomalaiset kauppiaat.
On selvää, että liikkeiden kiinniolo ei tarkoita kysynnän sanottavaa vähentymistä, mutta siihen vastaaminen siirtyy myöhemmäksi. Tässä vaiheessa osa kauppiaista saattaa peruuttaa tekemiään tilauksia, jolloin näitä ajoneuvoja vapautuu muille markkinoille – siis esimerkiksi Suomeen.