Uusille bensiini- tai dieselkäyttöisille autoille tuli roima korotus vuosittaiseen ajoneuvoveroon.
Ruotsissa muutettiin heinäkuun alusta alkaen henkilöautojen verotusta. Siihen mennessä rekisteröidyt autot säilyvät aikaisemman käyttöveron piirissä.
Uusittu vero koskee ensirekisteröitäviä, vuoden 2018 ja uudempia henkilöautoja riippumatta auton kokonaispainosta. Veron piiriin kuuluvat myös pikkubussit sekä pakettiautot, joiden kokonaispaino on korkeintaan 3 500 kiloa.
Matkailuauto on erityistapaus henkilöautosta, mutta sen käyttöä verotetaan Ruotsissa henkilöautojen mukaisesti.
Uutta, korkeampaa veroa peritään bensiini- tai dieselauton kolmen ensimmäisen käyttövuoden aikana. Neljännestä vuodesta alkaen käyttömaksua alennetaan normaalitasolle.
Kyse on niin sanotusta Bonus Malus -järjestelmästä, jossa sähkö- ja kaasuautot saavat aikaisempaa korkeamman hankintatuen (bonus), kun taas bensiini- ja dieselautojen käyttövero nousee (malus).
Neljä vuotta vanhojen bensiini- ja dieselautojen veroalennuksesta huolimatta järjestelmä tuottaa veromuutoksen suunnittelijoiden mukaan saman verokertymän kuin ennen veromuutosta.
Kun veromuutoksesta päätettiin Ruotsin valtiopäivillä, maan hallitus lupasi, että käyttöveroa helpottavia muutoksia tulee vielä lisää, ennen kuin kolmen jälkeen auto siirtyy alennetun veron piiriin. Tarkemmin muutoksista ei ole vielä kerrottu. Asiaan vaikuttavat uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen mittaustavan muutos sekä EU:n päätökset muiden autojen (esimerkiksi kuorma-autot) hiilidioksidipäästöistä.
On mahdollista, että myös matkailuautojen valmistajat joutuvat tulevaisuudessa antamaan tietoja autojensa CO2-päästöistä – käyttäväthän ne moottoreita, joiden päästöt mitataan pakettiautoissa.
Korotettu maksu tulee kaikille autoille, joiden CO2-päästöt ovat yli 95 g/km. Jokaisesta tämän rajan ylitetystä grammasta tulee 82 kruunua veroa 360 kruunun vuosittaisen perusmaksun lisäksi. Kun päästötaso ylittää 140 gramman tason, vero nousee 107 kruunuun/gramma.
Lisäksi dieselautoille tulee lisämaksu 13,52 kruunua grammaa kohti 250 kruunun suuruisen ympäristölisämaksun päälle.
Jos autolla ei ole uuden mittaustavan mukaista CO2-tietoa, käytetään vanhan mittaustavan päästötietoa tammikuuhun 2020 saakka.