Ruotsissa uuden matkailuauton ostajan tai omistajan ei tarvitse enää maksaa niin sanottua malus-maksua helmikuun alusta alkaen. Valtiopäivät hyväksyi marraskuun lopussa hallituksen budjettiesityksen, jossa matkailuautojen lisävero poistettiin.
Ala teki vahvaa vaikuttamistyötä muutoksen eteen, ja nyt lisävero on poistettu uusilta ja aiemmin sen piiriin joutuneilta autoilta. Alan kaupalliset toimijat odottavat verohuojennuksen lisäävän matkailuautojen menekkiä länsinaapurissa.
Esimerkiksi matkailuauton, joka kuului aiemmin maluksen piiriin, vuosittainen malus-maksu saattoi olla tyypillisesti 37 000 kruunua (noin 3 250 euroa) kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Nyt se muuttuu esimerkkitapauksessa noin 8 000 kruunun (noin 700 euroa) vuosiveroksi.
Vuonna 2018 käyttöön otetun Bonus malus -järjestelmän tavoitteena oli lisätä vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta Ruotsissa. Vähäpäästöisten ajoneuvojen verotusta huojennettiin, kun taas uudet korkeapäästöiset ajoneuvot, joiden hiilidioksidipäästöt ylittävät 90 grammaa kilometriltä, saivat lisäveron kolmelle ensimmäiselle vuodelle.
Erityisesti dieselkäyttöiset matkailuautot saivat suhteettoman korkean veron suhteessa niiden käyttöasteeseen. Malus romahdutti uusien matkailuautojen rekisteröinnit 42 prosentilla ensimmäiselle vuodelle ja piti ne alamaissa pitkään.
Tilanne koheni, kun ajoneuvon liikenteestä poistamista ja liikenteeseen palauttamista helpotettiin ja teollisuus sopeutti moottorityypityksiä niin, että veron laskennassa voitiin käyttää ”kohtuullisia perusteita”. Tyypillinen korotus vuotuiseen ajoneuvoveroon oli vielä kohennuksen jälkeen kuitenkin 13 000–16 000 kruunua eli pitkälle toista tuhatta euroa.
Bonuksen piiriin lukeutuvien autojen valikoima oli pieni, joten niiden suosio ei sanottavasti lisääntynyt. Bonus poistettiinkin vuonna 2022, ja siitä lähtien jäi vain malus, mutta nyt sekin jää matkailuautojen osalta historiaan ja korvataan maltillisemmalla lisäverolla.
– On sanomattakin selvää, että muutos hyödyttää koko toimialaa sekä leirintäalueita, majoitusteollisuutta ja maaseutumatkailua, sanoo HRF:n eli matkailuajoneuvoalan kaupallisia toimijoita Ruotsissa edustavan järjestön puheenjohtaja Per Nilsson.
Keskustelu