Siihen saa silmämääräisen vastauksen Lahden Caravan 2018:ssa, jossa on esillä ilmeisesti kallein Suomessa koskaan liikkunut matkailuauto, Concorden lähes 12-metrinen Centurion 1165 GSI. Vaikka huippuhienon linerin-mallin perushinta on 612 000 euroa, se ei ole edes suurin ja kallein Concorde!
Hulppeita maantieristeilijöitä valmistava saksalainen Concorde esitteli mallivuodelle 2014 Mercedes-Benzin Actros-alustalle rakennettavan 12-metrisen Centurion 1200 -matkailuautojättiläisen.
Centurion 1200 on vieläkin Concorden parhaan mallisarjan tähti. Kun Suomessa vierailulla olevan 1165 GSI:n perushinta on Saksan 19 prosentin arvonlisäverolla 561 500 euroa, niin 1200:n kohdalla luku on 628 500 euroa.
Centurion 1200 oli ensimmäinen Concorden valmistama auto, mihin sai levityksiä. Slideoutit ovat Concorden omaa suunnittelua, ja rakenteiden luvataan toimivan erilaisissa lämpötiloissa ja olevan yhtä lämpimiä kuin kiinteät tilat.
Kun auton hintaluokka on tuota tasoa, ulokkeiden pitääkin toimia moitteettomasti. Centurion tehdään tilauksesta asiakkaan toiveiden mukaiseksi, ja maantieristeilijän tilaava joutuu varautumaan pitkään toimitusaikaan.
Nykyisin Centurion on mallisarja, ei pelkästään kaksi 1200-mallia (1200 GST ja 1205 GST). Suurimman mallin alapuolella ovat 10-metrinen 990 MI, 11,1-metrinen 1100 GSI sekä 11,7-metriset 1160 GSI ja 1165 GSI. Vain 990 MI:stä puuttuu autotalli ja slideout-erkkerit.
Kaikki Centurion-mallit tehdään Mercedes-Benzin Actros-alustalle. Actrosin perusmoottori on 7,7-litrainen rivikuutonen, jonka huipputeho on 299 hevosvoimaa.
Suomessa vieraileva Centurion on varustettu 12,8-litraisella moottorilla, jonka teho on 476 hevosvoimaa ja huippuvääntö muhkeat 2 300 newtonmetriä. Pelkän moottorin lisähinta on 37 600 euroa.
Centurion 1165 GSI:n seurana Lahdessa oleva Liner Plus 1136 GMAX maksaa ”vain” 468 090 euroa.