Saksalaislehtien mukaan Fiatin ja Ivecon alustoille rakennettujen matkailuautojen päästölukemia on kaunisteltu vilpillisillä ohjelmistoilla.
Henkilöautoilijoita viime vuosina puhuttanut päästökohu on ulottumassa myös matkailuautoihin. Saksalaisen Promobil-lehden mukaan jopa 200 000 Fiat Chryslerin ja Ivecon autoa ja moottoroitua alustaa – joukossa myös matkailuautoja – on varusteltu päästömittausten arvoja vääristelevällä ohjelmistolla.
Saksan merkittävimmän talouslehden Handelsblattin mukaan mittauksissa on todettu, että dieselin myrkylliset typenoksidipäästöt olivat erään matkailuauton osalta jopa lähes kymmenkertaiset sallittuihin Euro 5 -arvoihin nähden. Vilpillisiä ohjelmistoja on asennettu vuosina 2014 ja 2019 välillä valmistettuihin moottoreihin.
Viranomaiset tekivät kesällä ratsian italialaisamerikkalaisen FCA:n (Fiat Chrysler Automobiles) ja italialaisen Ivecon konttoreihin Saksassa, Sveitsissä ja Italiassa. Myrskynsilmään joutuneet FCA ja Iveco ovat ilmoittaneet työskentelevänsä yhteistyössä viranomaisten kanssa jupakan selvittämiseksi.
Suurin osa Euroopassa valmistettavista matkailuautoista rakennetaan Fiatin alustalle. Esimerkiksi Saksan 590 000 matkailuautosta noin puolet ovat Handelsblattin mukaan Fiat-pohjaisia, ja Suomessa suhdeluku lienee vielä isompi.
Saksassa matkailuautoja ostaneet kuluttajat ovat käynnistäneet FCA:ta ja Ivecoa vastaan jo oikeusprosesseja. Frankfurtin syyttäjänvirasto on vastaanottanut kuluttajilta satoja kanteita, joista jopa 90 prosenttia koskee matkailuautoja.
Kiusalliseen välikäteen joutuneet matkailuajoneuvojen valmistajat irtisanoutuvat jyrkästi vilpistä ja manipuloiduista dieselmoottoreista. Esimerkiksi saksalaisen Knaus Tabbert -konsernin edustaja käänsi katseet Handelsblattissa alustavalmistajien suuntaan:
– Fiat Chrysler on nimenomaisesti varmistanut meille useaan otteeseen vuonna 2016 ja myös 2020, että alustoja ei ole varusteltu kielletyillä päästölaitteilla ja ne ovat täysin EU-säädösten mukaisia. Jos syytteitä nostetaan, puolustaudumme voimakkaasti niitä vastaan, kuului kommentti.
Lehden mukaan myös toinen saksalaisvalmistaja Hymer ”aikoo tarvittaessa puolustaa oikeuksiaan vastuunalaista alustavalmistajaa vastaan kootusti ja koordinoidusti”.
Vilpillisellä ohjelmistolla varusteltuja matkailuautoja on myyty ilmeisimmin myös Suomessa. Kuluttajien mahdollisuudet saada korvauksia lienevät kuitenkin vähäiset, koska kärsitty vahinko on hankala näyttää toteen, jos auto toimii käytössä muuten moitteettomasti.
Toisin on monessa muussa maassa, joissa esimerkiksi Volkswagenin muutaman vuoden takaisen, maailmanlaajuisesti jopa 11 miljoonaa henkilöautoa koskeneen käryn jälkipyykkiä pestään yhä. Saksassa ainakin 450 000 autonomistajaa nosti ryhmäkanteen autojättiä vastaan kuluttajajärjestön kautta. Volkswagenin entisiä ja nykyisiä johtohahmoja syytetään markkinoiden vääristelystä, ja oikeudenkäynnin odotetaan kestävän vuosia.
Skandaali on maksanut Volkswagenille jo 30 miljardia euroa. Eniten korvauksia on maksettu Yhdysvalloissa. Yhtiö on myös päivittänyt autoihin asennettuja ohjelmistoja. Suomessa kuluttaja-asiamies ei ole saanut Volkswagen-tapauksesta suuria määriä yhteydenottoja.
Caravan-lehti tavoitti Fiatin maahantuojan, mutta tämän päämieheltä ei ehditty saada lausuntoa asiasta ennen numeron 1/2021 menemistä painoon.
Päästöhuijauksen selvittely on edelleen käynnissä, mutta toistaiseksi tiedetään, että FCA:n ja Ivecon tapaus koskee eri ajoneuvotyyppejä ja merkeistä Fiatia, Ivecoa, Jeepiä ja Alfa-Romeota.
Tapauksessa on epäiltynä tällä hetkellä yhdeksän henkilöä, joista kolme työskentelee Fiat Chryslerin ja kuusi CNH Industrialin palveluksessa. Iveco kuuluu jälkimmäisen alle.
Euroopan unionin oikeudellisen yhteistyön yksikkö Eurojust on ilmoittanut, että vilpillisiä ohjelmistoja on asennettu noin 200 000 vuosina 2014–2019 valmistettuihin Euro 5- ja Euro6 -päästöluokan dieselmoottoreihin.
Ohjelmistot pitivät päästölukemat testioloissa sallituissa rajoissa, mutta normaaliajossa arvot nousivat merkittävästi.
Fiat valmistaa alustoja kaikkiaan yli viidellekymmenelle eurooppalaiselle matkailuautobrändille ja Iveco parillekymmenelle. Näistä alle puolet on sellaisia, joita tuodaan Suomeen.
Promobil-lehden mukaan epäilyksen alla olevat Fiatin moottorit ovat 1,3 l Multijet, 1,3 l 16V Multijet, 1,6 l Multijet, 1,6 l, 2,0 l Multijet, 2,0 l, 2,2 l Multijet II, 2,3 l, 2,3 l Multijet ja 3,0 l.