Slovenialaisen Adrian tärkein ja suurin uudistus mallivuodelle 2021 kohdistui merkin myydyimpään vanumalliin Adoraan, joka uudistui sekä ulko- että sisäilmeen osalta. Uudistamisessa hyödynnettiin mallivuodelle 2020 esitellyn näyttävän Astella-luksusvaunun suunnittelussa saatuja kokemuksia ja ideoita.
Adrian mukaan Adoraa parannettiin niin mukavuuden, käytännöllisyyden, teknologian kuin suorituskyvynkin osalta, ja uudistuneen Adoran kerrotaan olevan markkinoiden aerodynaamisin matkailuvaunu. Adoran aerodynaamisuutta parantava ja kulkua vakauttava uudistus löytyy etuosan sivuista, missä on nyt tuuliohjaimet.
Vaikka Adrian suunnittelijat hakivat Adoraan inspiraatiota uudesta Astellasta, niin Adorassa säilytettiin matkailuvaunuille tyypillinen etuilme. Monessa Adora-mallissa vaunun etuosaa hallitsee iso panoraamaikkuna, joka tuo sisälle paljon luonnonvaloa.
Uusien teippausten lisäksi Adoran ulkonäköä on kohennettu Hellan valmistamilla vaakasuuntaisilla led-yhdistelmätakavaloilla. Al-Ko-alustaisissa Adora-vaunuissa on kitkavetopää ja kevytmetallivanteilla ja Continentalin renkaat.
Pikatutustumisen perusteella on helppo allekirjoittaa Adrian näkemys siitä, että Adoran sisäilme on valoisan tyylikäs. Kangasverhoilun lisäksi tarjolla on lisävarusteinen keinonahkaverhoilu.
Keittiön kaappeja lukuun ottamatta yläkaapeissa on hiukan aiempaa vaaleampi puuväri, ja luukut ovat nyt koko mitalta suorat. Suorat luukut alentavat valmistuskustannuksia, mutta lopputulos ei ole mitenkään halvan näköinen. Suorien luukkujen ansiosta kaapeissa on todennäköisesti hiukan aiempaa enemmän ”lattiatilaa” – miinusta tulee siitä, että yläkaapeissa ei ole hyllyjä.
Keittiö on harmaasävyistä työtasoa, yläkaappien puunväristä taustasokkelia sekä mustaa Thetfordin jääkaappia lukuun ottamatta valkoinen. Alalaatikoissa ja -kaapeissa on suorat pinnat, mutta yläkaapeissa on tyylikkään näköiset kuperat luukut.
Keittiössä on hyvä varustelu, vaikka mikroaaltouuni pitääkin hankkia lisärahalla. Dometicin 3-liekkisen lieden päältä löytyy liesituuletin ja vierestä kohtuullisesti tasotilaa. Alalaatikoiden vieressä on apteekkarikaappi, ja roska-astia on kiinnitetty tukevarakenteiseen ulko-oveen.
Keittiössä ja eri puolilla vaunua on vaakasuuntaisia metallikiskoja, joihin voi asetella varustukseen kuuluvia harmaasävyisiä säilytyskoteloita ja -tasoja omien tarpeiden ja mieltymysten mukaisesti. Huopakankaiset kotelot on tehty ilmeisesti kierrätysmateriaalista.
Adoran pohjaratkaisujen määrä väheni mallivuosiuudistuksen yhteydessä, ja nyt tarjolla on kymmenkunta 5,7–8,2-metristä pohjaratkaisua. Malliston alapäässä olevien noin 30 000 euroa maksavien mallien leveys on 230 senttiä, kun muissa malleissa on leveyttä 246 senttiä.
Lapsiperheitä ajatellen mielenkiintoinen pohjaratkaisu on pääosassa kuvista esiintyvä 613 PK. Mallilla oli aiemmin koripituutta 675 senttiä, ja siinä oli 3-kerrosvuode. Nyt tämä lähtöhinnaltaan 33 400 euroa oleva vaunu on 686 senttiä pitkä, ja siinä on takana mielenkiintoinen 2-kerrosvuode, joka tarjoaa kolme vuodepaikkaa (lapsille).
613 PK:ssa on lisäksi vasemmassa etukulmassa ranskalainen saarekeparivuode ja keskellä iso U-sohvaryhmä, josta saa kahden hengen sohvavuoteen – eli tähän kokonaismassaltaan 2-tonniseen vaunuun saa rakennettua jopa seitsemän makuupaikkaa. Kaikilla vaunun vuoteilla on pituutta noin kaksi metriä.
Valmistaja on nimennyt vaunun takaosan Adria Exclusive Design -takahuoneistoksi, joka toimii päivisin lepo- tai leikkitilana. 68 senttiä leveä ylävuode on saranoitu takalaidasta, mutta sitä ei voi kuitenkaan nostaa pystyyn ison panoraamatakaikkuna eteen – eli alavuoteesta ei saa aikuisten mitoille sopivaa sohvaa. 70 kiloa kantavassa vuoteessa on kiinteän pohjalevyn päällä 12 senttiä paksu patja. 120 sentin korkeudella lattiasta oleva ylävuode on varustettu pystyyn nostettavilla seinälevyillä ja alumiinitikkailla.
Alavuode on perusmuodossaan 77 senttiä leveä. Jos vuodetta ei levitetä 119-senttiseksi, niin joustinsälepohjan päällä on yhtä paksu patjakerros kuin ylävuoteella. Jos alavuode tehdään kahden (lapsen) levyiseksi, patja pitää levittää, jolloin sillä on paksuutta vain kuutisen senttiä. Vuoteen varustukseen kuulu kaksi pienempää patjaa/istuintyynyä, joissa on yhteensä neljä erilaista lautapeliä. Lastenhuoneen varustukseen kuuluva pyöreä pöytä pitää irrottaa, jos alavuode levitetään tai ylävuoteelle noustaan tikkaita pitkin.
Kylpyhuoneen uudessa pystyyn nostettavassa pesualtaassa on Adrian mukaan aiempaa parempi viemäröinti, ja muutenkin vessan käytettävyyttä on parannettu. Pikatyypitetty 613 PK on ainoa Adora-malli, missä vessa on vaunun etukulmassa. Vuoteen viistetyn päädyn ansiosta keittiön ja vessan väliin on saatu mahtumaan kaappitilaa. Vessan kulku-uralla on leveyttä noin 40 senttiä.
Adoran vuoteissa on nyt vakiona aiempaa paremmat patjat. Ranskalaisen saarekeparivuoteen joustinsälepohjissa on nostettavat pääpäädyt ja 12-senttiset patjat. Vuoteella on leveyttä parhaimmillaan 150 senttiä, mutta jalkopäässä sitä on vain 120 senttiä. Vuoteen alla olevaan tavaratilaan on pääsy myös vaunun ulkopuolelta.
Koeajovaunussa oli lisävarusteena Adoran Plus-paketti (+1 160 euroa), johon kuuluu muun muassa Heki-kattoikkuna, hyttysverkko-ovi ja sohvan vuoteeksi muuttamisen mahdollistava teleskooppipöydänjalka. Ison sohvaryhmän petaaminen synnyttää noin 115 senttiä leveän vuoteen, jonka patjoilla on paksuutta kymmenen senttiä. 613 PK:n eri ”huoneet” on erotettavissa toisistaan verhoilla.
Alden nestekeskuslämmityksellä ja sähkötoimisella lattialämmityksellä varustetuissa Adora-vaunuissa on mukavasti siirrettäviä spottivaloja ja epäsuoran valon lähteitä.
Lisätietoa koeajetusta Adria Adora 613 PK:sta löytyy Helsinki Caravanin nettisivuilta.